Håller på och renoverar i uppvärmda källare i kåk från '57. Idag sitter det isolering på samtliga rör med varmvatten. Kan förstå att man isolerade rören när huset byggdes då källaren knappt var uppvärm, men hur är det med uppvärmd källare? Sätter man isolering på varmvattenrör? (i det här rummet gäller det varmvatten till radiatorer) Jag tänker mig att enda nackdelen är att värme läcker ut i rummet vilket inte är något problem då vi ändå fått mycket kallare i källaren sen vi bytte ut oljepannan mot bergvärme.
 
  • ror1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ifall du inte vet: Det kan vara asbest i rörisoleringsböjarna. Om det nu inte är så att 1957 är före asbestens tid men det lär väl visa sej itråden strax:)
 
I mitt hus finns inte ett enda rör som är isolerat. Rören hjälper till att värma källaren... :)
 
Ok, tack för svaren! Det får bli ansiktsmask ifall det är asbest. Ingen isolering och vitmålade rör istället.
 
vi har hus från 57 och likadana rör, det är tyvärr asbest.... (så sannorlikheten ser inte så bra ut.) Tänk på att blöta ner rören om du ska bryta i den, då flyger det inte lika mycket av det farliga dammet.
 
Tack för tipset. Jag läste även i annan tråd om detta där man tipsade om att lägga dyngblöt handduk runt isolering när man börjar riva i det.
 
Har själv några såna asbestböjar hemma, men skulle inte ens tänka tanken på att riva i det själv.
Många här på forumet tar mig inte på allvar när det gäller asbest, och tycker att jag överreagerar.
Men mitt råd är att ringa en saneringsfirma.
 
Grrrr , det finns de här i forumet som ojjar sig över okunnigt yrkesfolk och allehanda klåpare i hantverks branchen, som privat person ska man också ha kött på benen innan man utsätter andra för ohälsa !!!!
Läs nu det här och börja ta detta på allvar ni som läser tråden, :@
detta är kopierat från Kemi guiden och allergiforum


Följande gäller för allt asbestarbete

Organisera asbestarbetet rätt

  • Organisera arbetet så att så få som möjligt utsätts för asbest.
  • Planera så att det finns tid och möjligheter att hålla utrymmen och den utrustning som används rena. Städa bort asbesthaltigt damm löpande. Om utrustning ska transporteras till annat ställe för rengöring – lägg den i tättslutande förpackning före transport.
  • Rökning är förbjuden inom det avgränsade område där asbest förekommer.
Märkning och skyltar

  • Arbetsplatser där asbest förekommer ska vara klart avgränsade och tydligt märkta med skyltar ”Asbestarbete – Tillträde förbjudet för obehöriga” eller vid rivning med ”Varning – Rivning – Asbest – Tillträde förbjudet för obehöriga”
  • Förpackningar och behållare som innehåller asbest eller asbesthaltigt material, ska vara tydligt märkta med ”Dammet är hälsofarligt vid inandning – Innehåller asbest”
  • Inkapslingar av asbesthaltigt material, t ex isoleringar som sitter kvar i en byggnad, ska vara märkta med ”Inkapslad asbest”.
Andningsskydd

  • Andningsskydd ska väljas så att det passar användaren (passformen är viktig för att andningsskyddet ska ge ett bra skydd).
  • Den enda typ av andningsskydd som ger ett säkert skydd mot asbest är tryckluftsmatat andningsskydd. I undantagsfall kan fläktmatat andningsskydd användas men då får det inte finnas höga halter av asbest i luften och arbetet får inte heller vara fysiskt tungt. I praktiken är förhållandena nästan alltid sådana att tryckluftsmatat andningsskydd är det enda alternativet. Varken helmasker, halvmasker eller fläktmatade andningsskydd ger tillräckligt säkert skydd. Vid fysiskt tungt arbete andas man in mer luft vilket ökar risken för inläckage av förorenad luft.
Arbetskläder

  • Heltäckande och tättslutande skyddskläder med huva ska användas vid allt arbete som innebär att man kommer i direkt kontakt med asbest t ex vid rivning och vid arbete med installationer som innehåller asbest. Skyddskläderna ska vara dammavstötande och utformade så att damm inte samlas i veck, fickor och liknande.
  • Arbetskläder och privata kläder får inte förvaras tillsammans.
  • Arbetskläder som är förorenade med asbest får inte tvättas tillsammans med andra kläder. (Det finns studier som visar förekomst av asbestskador hos asbestarbetares familjer som antas bero på att asbest spridits till hemmet via arbetskläderna).
  • Behållare som innehåller kläder som använts vid asbestarbete ska vara tydligt märkta med texten ”Asbestförorenade skyddskläder”.
Avfall

  • Avfall, material, tömda förpackningar, filter och annat som innehåller asbest eller material som innehåller asbest, ska omgående läggas i sluten behållare och förvaras så tills det slutligen kan omhändertas.
  • Kommunens miljö- och hälsoskyddsförvaltningar kan bistå med information om deponering av asbesthaltigt avfall.
Efter avslutat arbete

  • Rengör noggrant, så att inget asbesthaltigt damm finns kvar på några ytor.
För rivning, gäller dessutom

Organisation och förberedelser

  • Eftersom rivning av asbest innebär särskilda risker och ställer krav på att arbets- och skyddsinstruktioner följs noga, är det olämpligt med löneformer (t ex ackordslön) som kan innebära att personalen arbetar under pressade förhållanden.
  • Om någon arbetar ensam med rivning inuti en inneslutning, se till att det finns beredskap för särskilda åtgärder som kan behövas vid ett eventuellt olycksfall.
  • Vid rivning, se till att det finns toalett samt dusch med varmt och kallt vatten lättillgängligt vid arbetsplatsen, så att det går att tvätta sig före måltid och att duscha efter arbetet.
  • Vid rivning - börja med att riva de delar som innehåller asbest. Fortsätt sedan med resten.
Andningsskydd

  • Vid rivning av asbest inuti inneslutning, ska tryckluftsmatat andningsskydd med säkerhetstryck användas.
  • Andningsskydd ska användas hela tiden arbete pågår i inneslutet rivningsområde och under tiden skyddskläder tas av och omhändertas, efter avslutat asbestarbete.
Skyddsåtgärder

  • Det är en fördel om rivning av löst sammanhållen asbest, t.ex. sprutisolering och rörböjar kan göras med en våt saneringsmetod. Den våta metoden ger avsevärt lägre exponering än torrsanering som hittills varit den dominerande saneringsmetoden i Sverige. Torrsanering av mindre rörböjar med s.k. glove-box (handsk-box) ger en exponering i samma nivå som våtsanering. Läs mer om dessa saneringsmetoder i rapporten ”Kan man minska exponeringen vid asbestsanering?”.
  • Maskiner som används vid rivning ska antingen vara försedda med utsug som är integrerade i maskinen eller användas tillsammans med punktutsug som placeras så nära bearbetningsstället att de effektivt fångar in det damm som sprids.
  • Vid rivning inomhus, ska rivningen vara innesluten. För omfattande rivningsarbeten, kan rivningen byggas in i ett separat rum t ex med väggar av täckplast. Rummet ska ventileras och ha undertryck i förhållande till omgivningen (blir det ett läckage, kommer luft att läcka in i utrymmet från omgivningen). Asbest sprids inte från utrymmet till omgivningen. Tryckdifferensmätare ska finnas, så att man kan kontrollera undertrycket. En luftsluss ska finnas för tillträde till och utträde ur inneslutningen. I luftslussen ska det vara förberett så att man kan tvätta händerna när man avslutar saneringsarbetet och tar av sig skyddskläder.
 
Redigerat:
Inte för att jag vill förringa faran med asbest på något sätt, men det är skillnad på yrkesmässig hantering och att riva ut några rör.

Jag skulle dock ha låtit isoleringen sitta kvar. Tycker nog att det estetiska får vika för hälsoriskerna.
 
Krilleman
Att asbest är faligt är ingen hemlighet, men "Nisse" som river tre böjar i sitt liv har inga problem, mask och blöt böjarna regält.

Som skrivet förut: Förr blandade man asbest-pulver och vatten, smetade på böjarna efter bästa förmåga... Men det var ju då...
 
Personligen är jag lekman och skulle inte utsätta mig själv och mina barn för hälsorisker för att spara pengar. Är det värt det? Endera skulle jag låta det sitta eller ta in proffs.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.