Hej

Jag håller på att slutföra plattan för ett någorlunda uppvärmt uterum. Uterummet kommer ha en, alternativt två bärande pelare.
Uterummets glasvägg, där pelarna ska vara är en av husets två bärande ytterväggar.

Lite enkel viktmatematik i korthet:
Spännvidden på huset är 12 meter och räknar man in takfot och lite sånt så är det 13m / 2 (två långsidor på huset) som väggen bär, tegeltak, snözon 3.
Glasväggen är nästan 10 meter lång, så man kan säga att det är 75 (7,5m brett * 10m långt) kvadrat tak som väggen bär upp.

Jag tänker att med snözon 3 så ska väggen kunna bära 300 kg per kvadratmeter (det blir så va, 3kN/m2). Snön kan då väga 300 x 75 m2 tak, 22500kg. Tegel, säg 50 kg / m2, ca 4000 kg.
Säg 27 ton för hela taket med takstolar å allt. Delat på två väggar (den andra har inget med uterummet att göra), 13,5 ton var.
Den här väggen kommer få tre (alternativt 4) bärande punkter, en i varje ände och en i mitten av glaspartierna. Den i mitten kommer då ta ca hälften av all last över uterummet, totalt ca 7 ton.

Att klura på:

Jag kommer att gjuta den här plattan under nästa vecka förhoppningsvis och jag undrar om det finns någon orsak överhuvudtaget att ha isolering under dessa pelare, eller om den bara kommer deformeras onödigt mycket.

Jag tänker mig att en isolering av typen XPS300 som t.ex. byggmax säljer, den klarar ju då 30 ton/m2. Kortvarig belastning, vill jag minnas. Belastningen här är ju väldigt koncentrerad. Förvisso fördelar väl betongen ut trycket en aning, men ändå. Alternativt kör vi två pelare, vilket jag annars gärna undviker pga att en helt enkelt är mer elegant än två. Däremot känns två pelare stabilare än en, även om konstruktören har räknat ut att en räcker. Jag vet inte vad som är vettigast.

Det ska inte vara 25 grader varmt på vintern, det är golvvärme och isolerglas. Det kommer alltid att vara plusgrader, men troligen blir det ganska svalt under vintertid, så visst är det ett ställe där man KAN slarva med isolering om man måste.

Konkreta frågor:
1) Är det motiverat att isolera under en pelare eller kommer isoleringen bara deformeras och man får fula sättningar ganska snart?

2) En eller två pelare, hur skulle du göra?

Konstruktören har lämnat följande två alternativ till mig, angående pelare:

Alternativ 1: (1 pelare)
längsgående balk 140 x 495

140x140-pelare i ändarna
140x315 på mitten

Alternativ 2: (2 pelare)

längsgående balk 140 x 315 (tunnare)

140x140-pelare i ändarna

två pelare emellan på 140x180 efter en varsin tredjedel av sträckan.


edit: Rättelse efter Mikael_L :)
 
Redigerat:
Mikael_L
tobbew skrev:
Säg 27 ton för hela taket med takstolar å allt. Delat på två väggar, 13,5 ton var.
Den här väggen kommer få tre (alternativt 4) bärande punkter, en i varje ände och en i mitten av glaspartierna. Den i mitten kommer då ta en tredjedel av all last, totalt ca 4,5 ton.
Tja, jag börjar med en liten korrektion.
Om det är tre pelare, varav två i ändarna, med utbredd last så kommer den i mitten ta halva lasten, nästan 80kN och de yttre pelarna delar på den resterande halvan av lasten.


Men sen ser jag inte riktigt vad frågan var, om det nu fanns någon ...?
 
Redigerat:
Ja, så kanske det blir ja...

Frågan är enligt rubriken, ska jag stoppa in isolering under, eller tillför jag bara en onödigt svag länk i kedjan?
Kommer den ens att hålla?
 
Mikael_L
Sent svar, kanske för sent.

Men man brukar förstärka plattan lokalt där pelaren går ner. Lite tjockare betong + armerring. Detta för att plattan ska klara belastningen + att sprida ut krafterna bättre.
Sen sätter man som regel starkare isolering under denna del.
Som du skriver t.ex. 300-isolering.
 
Tack Mikael, men detta är gjutet sedan ett halvår nu. :)

Jag minns faktiskt inte exakt hur det blev, jag vet att jag gjorde en rejäl vot och att jag på någons inrådan gjorde som en solfjäder av armering för att klara drag bättre, under pelarna. Och isolering blev det, typ 300kpa eller något liknande.

Tror det blev bra. Pelarna står just nu och håller upp taket med all snö, än så länge har inget flyttat på sig. :)

Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.