Hej,
Vi gör badrum inne i ett kallt uthus. Badrummet används sommartid. Rummet har en betongplatta, som vi reglar och lägger golvspån och våtrumsmatta på. Vi vill också isolera mellan cementfundamentet och golvet. Har tidigare använt Hunton träfiberisolering, som vi är nöjda med, men då på trä. Går det att lägga Hunton på cement (fukt?) eller rekommenderar ni annat? I så fall vad skulle vara ett alternativ?
Tacksam för råd,
Klaus
 
Ingen isolering på plattan, isoleringen ska ligga under plattan (om det ska finnas någon).
Fukt vandrar mot värmeväxlingen och lägger du isolering invändigt kommer fukt att komma genom betongen till isoleringen och väggar.
 
Lägg eps sen spackel så har du lite isolering iaf på de ,
 
anders07 anders07 skrev:
Ingen isolering på plattan, isoleringen ska ligga under plattan (om det ska finnas någon).
Fukt vandrar mot värmeväxlingen och lägger du isolering invändigt kommer fukt att komma genom betongen till isoleringen och väggar.
Tack för svaret. Vad tror du om att lägga et tätskickt i form at t.ex. plast under isoleringen. Plasten borde ju stoppa fuktvandrigen underifrån?
 
  • Gilla
Erik5000
  • Laddar…
K Klausilainen skrev:
Tack för svaret. Vad tror du om att lägga et tätskickt i form at t.ex. plast under isoleringen. Plasten borde ju stoppa fuktvandrigen underifrån?
Problemet med det kan vara att plasten orsakar kondens som sen kan rinna ut mot väggarna och så har du fukt som går upp i väggarna. Ev. hål i plasten kommer också att orsaka att kondens kommer upp i isoleringen.

Det du då bygger är vad som på 70-talet kallades för en "riskkonstruktion"...
 
anders07 anders07 skrev:
Problemet med det kan vara att plasten orsakar kondens som sen kan rinna ut mot väggarna och så har du fukt som går upp i väggarna. Ev. hål i plasten kommer också att orsaka att kondens kommer upp i isoleringen.

Det du då bygger är vad som på 70-talet kallades för en "riskkonstruktion"...
hej och tack för vidare svar,
Jo, det förstår jag och har därför landat på att vi lägger frigolit på betongen. Sedan blir det golvspån, flytspackel och sist plastmatta. På väggarna blir det våtrumsspackel & våtrumsmålarfärg på fiberduk som går över plastmattan.
 
Bara så du är medveten, du skapar då vad man kallar en "riskkonstruktion"...

Sen kan det förvisso också fungera hur bra som helst, men mycket beror på hur mycket fukt och kondens som bildas invändigt.
 
EPS och lite flytspackel på det är minst dåliga du kan göra i detta fall
 
Då jag har ett hur med denna riskkontruktionmså kan jag berätta att risken inte är jättestor för andra rum än badrum, men där har vi ingen isolering mot plattan. Det går dock att isolera med cellplast, men då måste man se till att daggpunkten hamnar i cellplasten. Det är åtminstone vad jag fått förklarat för mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.