Hej,

Jag står inför en bjälklagsisolering i ett rum i mitt hus (hus med timmerstomme byggt i slutet av 1800-talet). Bjälklaget består av timmerstockar som jag kommer att förstärka med plank/reglar för att få det plant. Rummet som skall isoleras ligger på första våningen och under är det stenfot med kall källare. Stenfoten är c:a 120 cm bred och ovanpå är det gjutet med betong (betongytan är inte plan utan följer stenfotens naturstenar till viss del). Botten av bjälklaget, där det inte är betong, är det träplank (som också utgör tak i källaren) - betongen utgör således en rektangel runt källaren. Tidigare låg isoleringen (sågspån) direkt på betongen avskild av en tunn tjärpapp.
* Hur skall man lösa detta nu, är det tjärpapp som gäller mot betongen, eller skall man köra asfaltboard eller rent av frigolit?
* Vad isolerar man bäst med? Jag är inne på något cellulosa-material, typ termo-trä el likn. Klokt?
* Bjälklagsisoleringen kommer att bli c:a 10 cm, vilket inte är mycket, men jag tänkte lägga vattenburen golvvärme i minst 30 mm frigolitplattor med aluminiumöverdel ovanpå råspontat golv. Någon som har åsikt om det är klokt? Värmeläckage neråt?

Bilder-348-776729.jpg

Större bild: http://tavlebord.se/blogg/uploaded_images/Bilder-348-777164.jpg

MVH
/Daniel
 
Hej Daniel !

Jag har precis isolerat mitt köksgolv och det såg ungefär ut som ditt. Huset har krypgrund med liten källare precis under köket. Även hos mig var trossbotten tak i källaren. Det var bara de regelfack som låg över källaren som hade trossbotten i trä. I övriga fack hade man fyllt på med sten och grus och därefter fyllt på med cement mellan reglarna. Även i de fack som låg över källaren fanns cement i kanterna.

Jag har huggt bort all cement. Plockat bort ca 2 ton sten och grävt bort en massa grus så att jag fått ca 50cm fritt utrymme under golvreglarna. Ett riktigt tungt arbete vill jag påstå. En del stenar vägde nog uppåt en 70 kg. På de gamla reglarna som blev kvar har jag fäst nya reglar i dimension 45x145 för att golvet skulle bli helt rakt. Reglarna skruvades med franska skruv ( var 60:e cm) i de gamla för att det inte skall uppstå något knarr.

På med läkt på reglarna och sedan trossbottenskiva. På många ställen var det knivigt att göra själva trossbotten eftersom rätt som det är kommer det upp ett granitblock. Detta har inneburit att isoleringens tjocklek kan variera lite beroende på var granitblocken ligger. Fast i de allra flesta regelfacken fick jag in 145 mm gullfiber.När reglarna var på plats, isoleringen tillskuren och elen dragen skriuvade jag på golvspånskivor. Inte bara skruvade, lim på reglar och kanter. Fan ta den som skall riva upp detta golv. Inget knar i golvet i varje fall.

Vi hade vanligt furugolv innan men nu har vi lagt in linoleum istället. Vi är helnöjda med resultatet. Jag var trött på trägolvet och ville absolut inte ha parkett. Linoleummattan frå Forbo är gråsvart och är kanonfin mot det nya ekköket. Även praktisk om man har hund som vi.

Jag började med köket den 9 juni och är inne i slutskedet nu. Om jag hade vetat innan hur jobbigt det skulle bli hade jag nog inte börjat med detta jobb i år. Fast har man börjat så måste man slutföra. Från det att jag rev upp golvet tills det att golvet var på plats tog det mig 8 veckor. Fast då byttes även vatten o avlopp samt ny el drogs fram undet golvet.

Men med facit i hand blev det väldigt lyckat. Köksgolvet var det sista golvet som var kvar att isolera på bottenvåneingen. Men all möda och slit kommer att ge resultat i vinter. För drog det ordentligt genom golspringorna. När det var riktigt kallt ute hade jag bara 10 grader på golvet och 21 lite längre upp. Jag märker redan nu när temperaturen krypit ned kring nollan att jag behöver tillföra mycket mindre värme för att hålla 22 grader än innan. Värmepumpen i köket tuffar bara på tomgång. Innan fick den jobba betydligt mera. Om du har några frågor eller vill ha lite bilder på mitt arbete, eller kanske några råd på vägen är det bara att maila eller skriva här.

Jag glömde visst bort din fråga. Jag ville inte heller lägga isoleringen på cementen. Därför högg jag bort den. Hos mig hade man öst på sågspån utan någon papp mellan. Du kan kanske göra som jag, gå upp med trossbotten lite ute vid kanterna så att trossbotten kommer över stenfoten. Lite mindre isolering i kanterna kommer nog inte att märkas. Jag gjorde likadant i tv-rummet och jag kan inte känna någon skillnad ute i kanterna vintertid.

Mvh / Niclas
 
Hej Niclas,

Tack för ett mycket utförligt svar med bra tips. Kan tänka mig att det var slit att få bort betong och stenfot.

Det här med att lägga ut trossbotten över stenfoten... du menar att man gör det så att man får luftspalt mot betongen för att sedan isolera ovanför?

MVH
/Daniel
 
Hej Daniel !

Det stämmer, jag har lämnat luftspalt mellan trossbotten och granitblocken och det har fungerat bra. På något ställe har någon del av trossbottenskivan vilat på någon sten men då har jag lagt tjärpapp mellan.

/ Niclas
 
Tjenare igen,

Jag tog ett snack med en snickare och med stöd från ditt (Niclas) arbete ovan har jag nu kommit en bit på vägen med att bila bort betongen ovanpå min stenfot. Har tagit ner den c:a 10-15 cm så att jag kommer få en plan yta c:a 3-7 cm luftspalt under blindbotten. Tänkte att jag skulle sätta nya golvbjälkar av 45x195mm och sätta asfaboard under att lägga isoleringen mot. Således nästan 20 cm isolering i bjälklaget. Golvvärme ovanpå det var det tänkt, lite beroende på vilket golv vi skall ha, inte riktigt bestämt ännu, men det lutar åt ask-parkett åt det ljusare/vitare hållet.

En sak lurade jag på nu när jag kommit en bit. Källaren var ju tidigare iofs inte uppvärmd, men någorlunda tät eftersom stenfoten gick ända upp till blindbotten/trossbotten. Nu när jag får luftspalt, så blir det ju öppet ända ut till stenarna där timmerväggen står. Den är inte direkt tät, så frågan är hur källaren blir. Kallare troligen. Har du, Niclas upplevt samma sak?

MVH
/Daniel
 
Hej Daniel !

Det var länge sedan jag var inne på forumet nu. Kul att du har kommit en bit med din isolering. I mitt fall lät jag taket i källaren vara kvar som tidigare varit trossbotten. Lade trossbottenskivorna på de gamla brädorna. Brädorna går enda fram till stenfoten. Sedan är det ca 1 m granitblock ut till där syllarna ligger. Där granitblocken börjar har jag satt en kortling och sedan höjt upp trossbotten en bit för att på så sett få luftspalt. Detta innebär att jag har lite mindre isolering ut mot stenfoten men det märks inte. På så sätt har jag inte ändrat någonting i källartaket. På tal om asfaboard så rekommenderar man väl inte att använda dem i trossbotten längre på grund av mögelrisken. Jag har använt trossbottenskivor och det har fungerat utmärkt. Lika fina efter 5 år där jag isolerat innan. Dessutom är asfaboarden klenare och kan ge vika om man inte kortlar. Trossbottenskivorna är så styva att de tål att gå på. Är man dessutom pedant som jag så kortlar man var 60:e cm för säkerhets skull. Fast det räcker väl egentligen att kortla där skarvarna ligger.

Nu märks det verkligen att köksgolvet är isolerat. Tidigare drog det ordentligt genom golvspringorna och värmepumpen som jag har i köket fick jobba rätt hårt när det var kallt ute. När det var -8 grader häromnatten behövde jag bara tillföra halva effekten gentemot tidigare.. Varmt och gott på golvet. Allt slit verkar ha lönat sig.

Lycka till och berätta gärna hur ditt arbete fortlöpt.


/ Niclas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.