Hej!
Är ny här på forumet och har fått mycket hjälp genom att ha läst trådar här. Därför tänkte jag själv ställa en lite fråga.

I vårt gamla timmerhus vi nyligen köpt är väggarna isolerade både invändigt och utvändigt. Vad jag har kunnat sett så ser isolering ut på följande vis inifrån och ut.

gips eller spånskiva-plastfolie-mineralull-timmer-eternitskivor-regler-isolering-vindpapp-ny träpanel.

Även taket som är öppet ända upp i nock är isolerat.

pärlspont-plastfolie-isolering

Det jag undrar är om detta är ok, har nämligen hört att det inte är bra att isolera gamla timmer hus. Behöver man va rädd för fuktproblem?

mvh Öringen
 
Hej, det finns många olika åsikter och rekommendationer kring timmerhus och isolering. Alla hus är olika och har olika förutsättingar beroende på uppvärmning, läge, användning, grund.. osv

Har det inte varit eller är något problem med fukt idag så fungerar säker konstruktionen ni har, dock kan det vara bra att se över er ventilation att den är tillräckligt.

Ska man diskutera något så är det kanske platsfolien, man brukar inte rekommendera att bygga ett helt tätt klimatskal på ett hus som från början inte är byggt eller anpassat för det, men och andra sidan levde inte folket i huset på samma sätt som vi gör idag och med all inomhusfukt det tar med sig. Men har plastfolien suttit där sedan länge och det ite uppommit några problem så får man nog utgå från att det fungerar.
Skulle det däremot vara bara en timmerstomme och du ska renovera skulle man som sagt kunna disskutera plastfolie eller inte. Ska huset stå ouppvärmt delar av året bör man definitivt inte ha plast.
Men som sagt i ditt fall är det nog mer viktigt att se över ventilationen om du nu inte misstänker mögel eller fuktproblem.
 
Tack för svaret.
Isoleringen är nog ca 10 år gammal både invändigt och utvändigt. Det luktar inte mögel någonstans i huset iaf. Någon vägg som är isolerad invändigt saknar nog också plast har jag sett. Hur skulle man göra ventilation? För en som kan noll inom området

mvh öringen
 
Tack för svaret. Det sitter två ventiler i badrummet en i taket och en i väggen. I övriga huset finns inga ventiler men det fläktar ju på bra vid fotlisterna :)
Någon synpunkt på att det är isolerat både in- och utvändigt, några nackdelar?

mvh Öringen
 
Egentligen bör man inte isolera på insidan av väggkonstruktionen (varma sidan). Varm luft passerar genom konstruktionen, avkyls och det bildas kondens. Fördelen i ditt fall är att du har plasten ganska långt in och förhindrar just detta. Nackdelen är att den att samma plast kan vara punkterad av håltagningar om den inte är indragen lite i väggen, 1/3 är en tumregel.
 
Fisch skrev:
Egentligen bör man inte isolera på insidan av väggkonstruktionen (varma sidan). Varm luft passerar genom konstruktionen, avkyls och det bildas kondens. Fördelen i ditt fall är att du har plasten ganska långt in och förhindrar just detta. Nackdelen är att den att samma plast kan vara punkterad av håltagningar om den inte är indragen lite i väggen, 1/3 är en tumregel.
Jo visst kan det vara lite hål nånstans av tavelupphägningar osv. Kan sådana små hål inverka? Plasten verkar sitta direkt inanför skivan som tapeten sitter på.
 
Har pratat med en professor som jobbat med dylika saker haromdagen. Han sa att om man har ett undertryck i huset (som man har om man eldar i eldstäder i huset) så kommer inte varm luft försöka ta sig ut genom väggarna och det ska inte vara någon stor risk för fukt i väggen. Dock var det bra med cellulosaisolerin istf gullfiber.

Men jag överrenstämmer med ovan. Är det inga problem nu så funkar det säkert som det är.
 
Håller just nu på med en helrenovering av ett timmerhus från 1830-talet och har läst på en hel del angående isoleringen.
Allt som finns att läsa är att man kan isolera på insidan men då max 50mm för att värmen ska kunna tränga igenom till stocken så att den håller sig torr. På utsidan däremot kan man isolera mkt mer. Men eftersom stocken lagrar värme ska man inte behöva isolera alls, bara man stoppar vinden utifrån.
Vi har alltså valt att inte ha någon isolering överhuvudtaget utan bara vindskivor, både invändigt och utvändigt. Återstår att se om det räcker! ;)

Är det någon som inte vet vad jag menar med vindskivor så förstår jag det för jag vet inte vad dom heter egentligen och det verkar inte finnas nåt namn på dom. Men dom fungerar som vindpapp fast det är ca 12mm tjocka skivor i pappersliknande material.
 
Lillin skrev:
...

Är det någon som inte vet vad jag menar med vindskivor så förstår jag det för jag vet inte vad dom heter egentligen och det verkar inte finnas nåt namn på dom. Men dom fungerar som vindpapp fast det är ca 12mm tjocka skivor i pappersliknande material.
Asfaboard, vindskivor sitter runt taket... (kanske för att skiva vinden? ;))
 
Lillin: om ni bara tätar mot drag och har bra isolering i golv och på vinden så är det inget problem. Timmer har en fantastik förmåga att lagra värme. Vi har också timmerstomme, utsidan är är utan vindpapp bara panel direkt på väggen, insidan är det vindpapp och gips. Golv har 220mm isolering och vinden 0 (än så länge) men vi har en ouppvärmd övervåning som isolerar en hel del. Vi värmen upp kåken i stort sätt på en stor vedspis och när det är flera minus så kör vi stödvärme från 3 oljefylda element.

Bild på asfaboard för dom som är osäkra :) http://www.gsbyggvaror.se/_img/produkter/aIv9tNq8rw-1.jpg
 
Knaparn skrev:
Har pratat med en professor som jobbat med dylika saker haromdagen. Han sa att om man har ett undertryck i huset (som man har om man eldar i eldstäder i huset) så kommer inte varm luft försöka ta sig ut genom väggarna och det ska inte vara någon stor risk för fukt i väggen. Dock var det bra med cellulosaisolerin istf gullfiber.

Men jag överrenstämmer med ovan. Är det inga problem nu så funkar det säkert som det är.
Vi eldar i både kamin, kakelugn och järnspis i köket regelbundet. Vad är undertryck?
 
apotekarnes
Lillin skrev:
Men eftersom stocken lagrar värme ska man inte behöva isolera alls, bara man stoppar vinden utifrån. [/I]

Att lagra värme är inte alls samma sak som att isolera.

Det verkar vara populärt att påstå att timmerhus inte ska isoleras. Det är sant att timmer lagrar värme, men om man inte har nån isolering kommer stocken att avge lika mycket (eller mer) av den värmen utomhus som inomhus. Vindskydd eller ej, timmer isolerar inte tillräckligt för att klara dagens klimatkrav, i alla fall inte för permanentboende.
 
öringen skrev:
Vi eldar i både kamin, kakelugn och järnspis i köket regelbundet. Vad är undertryck?
Undertryck betyder att du har ett lägre lufttryck an omgivningen.

Vid eldning åtgår luft till förbränningen dvs du suger luft från rummet du eldar, dvs du får ett lägre lufttryck där, den luften måste ersättas via nån ventil som suger in luften.

/ATW
 
Apotekarnes: Vi bor just nu i bagarstugan som finns på gården, även den byggd i timmer, och här har vi bara lagt in asfaboard(tack för det Ahlholm! :) ) och vi har hittills inte frysit någonting. Självklart är golv och tak isolerade. Här på ön blåser det dessutom mest hela tiden och enda problemet vi har haft här inne är att fönster inte hållit tätt, som är rätt gamla och bortglömda efter att vi kom igång med huset. Det har ju dock inte varit speciellt många minusgrader den här så kallde vintern än men jag tror definitivt att vi klarar oss.

Att stocken lagrar värme gör ju åxå att den inte tar in kyla. Därför säger man att den isolerar. Att det skulle vara populärt att påstå att timmerhus inte ska isoleras tycker jag inte. Det är vad som står i alla böcker om timmerhus. Det finns en "gubbe" här som bygger timmerhus, han är nog den enda som hållit med, många gubbar har skakat på huvudet åt mig men det är väl jag som får frysa då. Eller så är dom överbevisade. Det återstår att se, inflyttning planeras nästa höst. d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.