Hej på er

Min gamla FTX trotjänare från 80-talet sade upp sig för någon vecka sedan och nu är jag i valet och kvalet att köpa ett nytt aggregat. Det nya aggregatet skall placeras på vinden där det gamla idag står. Jag har tänkt att köra med ett Heru S 90 EC

De äldre rören håller ju som sagt, men det jag funderar på är om jag skall slita bort den gamla kondensisoleringen och sätta på nytt på både avluft + uteluft? i dagsläget har jag bara kondensisolering på uteluftkanalen. klarar sig båda rören med 50mm kondensisolering?? eller lägger man ytterligare isolering utanpå?? Hört att det bör vara ca 120mm isolering totalt (om möjlighet finns?

Nästa fråga gäller om man kan ansluta på bägge sidor av FTX aggregatet med så kallade böjbara metallrör eller e de strikt bara för donen? Tänker på typ en sån här:

http://www.ventin.se/flexibla-kanal....html?osCsid=fdb0021243079d53355cfb5c33a5bfd7
 
Om din vind är oisolerad finns ingen anledning att isolera röret för ytterluft -> FTX. Röret för frånluft FTX -> ut borde räcka med 50 mm kondensskydd. De övriga rören som transporterar uppvärmd luft samt frånluft för värmeåtervinning skulle jag isolera om för att minska värmeförluster.

Borde väl inte heller vara några problem att anluta FTX med flexrör. Antar att du vill göra det för att få lite mer frihet i rördragningen.
 
Redigerat:
Patrick E skrev:
Om din vind är oisolerad finns ingen anledning att isolera röret för ytterluft -> FTX. Röret för frånluft FTX -> ut borde räcka med 50 mm kondensskydd. De övriga rören som transporterar uppvärmd luft samt frånluft för värmeåtervinning skulle jag isolera om för att minska värmeförluster.
Bara så att jag är med på hur du menar.

uteluften (dvs luften som sugs in från utsidan fram till ftx:en)
- Här räcker det med 50mm kondensskydd/strumpa inget extra?

avluften (luften som går från ftx:en och ut i det fria)
- Här behövs ingen isolering alls?? (finns det ingen risk för kondens här då? eller är allt avkylt från ftx:en?

tilluft + frånluft rören
Kan man bara göra en sån fuling att man virar på extra utöver den gamla isoleringen? eller är det dumsnålt att göra så? isoleringen är 30 år gammal men ser fräsch ut.


Patrick E skrev:
Borde väl inte heller vara några problem att anluta FTX med flexrör. Antar att du vill göra det för att få lite mer frihet i rördragningen.
Nä precis, det är smidigare att ansluta med sådana rör då jag inte riktigt vet hur man kapar spirorör snyggt?
 
Tjoa skrev:
Finns trådar om allt här...d^_^b;)

[länk]

He he...det där var lättare sagt än gjort, det verkar som många slitit hårt i sitt hår för att få till en fin kapning sen måste jag ju i så fall skaffa en tigersåg oxå! =( Då känns det bättre att köra med flexböjar istället. Om det nu är ok att ansluta med sådana till ftx agget?
 
Ursäkta otydligheten:blushing:

För uteluften, dvs luft in till FTX monterad på en kallvind borde det inte behöva isolering tycker jag.

För avluften, dvs luft från FTX finns behov av kondensskydd. Räcker med 50 mm.

För övriga rör tycker jag det borde gå att tilläggsisolera dem.
 
ahh ok, tackar för förtydligandet.

Bör man slita bort det äldre kondensskyddet och ersätta det nu när jag uppgraderar aggregat?
 
Nej, om befintligt kondensskydd är helt, låt det sitta. Jag har ingen isolering på varken ute- el av-luft. Jag har hög verkningsgrad (motströms vxl) så både avluft o uteluft håller vindstemp.

Men det är väl på kalla ytor det finns risk för kondensbildning från varm luft ?! Isåfall är det väl mest kritiskt med uteluftsröret ?! Något varmare luft på vinden än vad som dras in genom spirot....
 
Kondensisolering behövs endast på kalla rör som löper i varma utrymmen.

Vanlig isolering behövs på varma rör som löper i kalla utrymmen.

I första fallet är risken kondensering på rörets utsida, i andra fallet på rörets insida.

Kondensisolering utförs antingen med Armaflex AF, eller med en diffusionstät kondensstrumpa som innehåller ca 30 mm isolering. Allt detta skall tejpas och skarvas snortätt, annars får man problem under den kalla årstiden. Den vanliga isoleringen utförs på valfritt vis, bara den är tillräckligt tjock/isolerande.
 
tackar för klarläggandet.

Jag har varm luft som kommer upp på kallvinden och där bör det ju givetvis isoleras då med vanlig isolering...vilket det inte är idag av någon konstig anledning, men däremot så är det kondensisolering på utelufts röret där man inte skall behöva ha något alls då?...

Ja ja...sitter det där så kan det få sitta där.. gör ju inget =)
 
nja,
Anledning till att isolera uteluftsröret är ju att om vinden håller någon plusgrad från dagen samt att tempen faller utomhus på natten så blir ju uteluftsröret kanske mycket kallare än omgivande luft på vinden och man kan få kondensation på rörets utsida, vilket kan droppa på underliggande material.
 
min uteluft till FTX är isolerad med 50mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.