Jag letar efter en produkt som tidigare fanns på marknaden, men som jag inte hittar nu. Är det någon som kan hjälpa mej att hitta den?

Skivor av frigolit (ca 5 mm tjock) överdragen med aluminiumfolie på ena sidan.

Skivorna skärs till rätt form efter befintlig radiator och limmas sedan fast på ytterväggen bakom radiatorn. Genom att isolera ytterväggen bakom raditorn och kompletera isoleringen med värmereflekterande aluminium minskar värmeförlusten genom ytterväggen och en del av utstrålad värme återreflekteras tillbaka till radiatorn, som då kan avge en större dela av energin till rummet, och inte behöver värma ytterväggen så mycket.

Jag känner till en produkt (http://www.energispar.se) som påminner om den jag söker, men den har dubbelsidig aluminiumfolie och monteras med distans från väggen. Jag har själv för ca 15 år sedan limmat en liknande produkt - frigolitskiva med enkelsidig alminiumfolie - med tapetklister direkt med yttervägg. Den produkten såldes av färg- och tapethandlare.

Jag vet att det i biltillbehörsaffärer finns isolerskivor med skumgummi och aluminiumfolie, men det är inte vad jag vill använda.

- Var man kan få ta på en sådan produkt?
- Om det inte finns på marknaden - var Kan man hitta aluminiumfolie på stor bredd (~ 60 cm bred)?

Tacksam för svar!
 
Ja det fungerar, och det gjorde det förra gången jag monterde den också.

Ytterväggen får en bättre isolering, som motverkar radiatorns uppvärmning av ytterväggen. En stor del av radiatorns värmestrålning mot ytterväggen speglas tillbaka tillradiatorn. Sammantaget gör det att radiatorns temperatur inte sjunker så mycket, och därmed kommer den att kunna avge mer värme till rummet via strålning och konvektion, speciellt om den tidigare hade ett stort temperaturfall mellan framledning och retur.

I mitt fall med ganska dåligt isolerade ytterväggar kommer ytterväggens yttertemperatur inte att bli så hög - dvs värmeförlusterna genom väggen minskar, samtidigt som radiatorn kan ge mer av sin värme till rummet (samma totalt tillgängliga värme som innan isoleringen förstås - radiatorkretsens flöde är ju inte ändrat). Radiatorns yttemperatur kommer att öka, vilket leder till att den kan leverera mer värme till rummet både i form av konvektion och värmestrålning.
 
Vi har elementen i nischer under fönstren. I dessa nischer är isoleringen borta så det enda som sitter mellan vinterkylan och elementen är ett lager tegel plus ett lager masonit.
Hos oss kanske dylik reflektor skulle kunna göra lite nytta?
 
Mike Wazowski skrev:
Hittade var jag läst det. Det var ju denna sajts egen expert!

Det verkar som om "expertisen" inte håller med dej...
Det han svarar behandlar bara "strålningsskärmen" som sådan. Den kompletterande isoleringen av ytterväggen bakom strålningsskärmen kommenteras inte i svaret.

Med en ökad isolering på ytterväggen med rummets högsta yttemperatur (bakom radiatorn) - och därmed även störst värmeförlust till omgivningen/utsidan - kommer energiförlusten genom väggen att minska. Det kommer den alltid att göra när man tilläggsisolerar en yttervägg.

Strålningsskärmen kompletterar isolerings effekt och höjer radiatorns yttemperatur (och returledningens temperatur). Både strålningsdelen och konvektionsdelen kommer då att öka, med en större effektavgivning till rummet som följd. En ökad strålningdel påverkar även den upplevda "värmekänslan"/klimatet i rummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.