Hej
Bor i en gamal villa byggd 1911, från början var de sågspån som isolering i varierande tjocklek mellan 0-10cm. Nu är allt bortaget och en skiva på 95m ditlaggd. Jag kommer få plats med en skiva till ungefär därefter finns de ca 2-3cm utrymme kvar. Skulle man kunna lägga på en skicva cellplast på 20mm ovanpå isoleringen ? för att maximera isoleringen ? Sedan tänkte jag lägga golv på detta och använda vinden som förvaringsutrymme.

Kan man göra så här ?? eller ska jag försöka kränga in en 45mm skiva vanlig isolering under golvet.

Sedan har jag ett snetak som är 3-4m ner till takfoten, hur ska jag göra för att isolera denna ? ska jag försöka putta ner en isolerskiva på 95mm där ? utrymmet är ca 15cm stort och har varit helt oisolerat innan. eftersom de är så pass långt ner till takfoten så är det svårt att nå ner.

Tacksam för alla förslag

/Martin
 
Brinner inte cellplast utavf.. ;).
Om Du lämnar 2-3 cm har nog marginell betydelse.
Kan annars gå att trycka ner en 45:a men ju hårdare packad
desto sämre värme.Kan ju dra på lite lösull annars ;).
Du måste ha luft mellan taket och isoleringen i takfoten= luftspalt.

Mvh Putte
 
Det är ju heller inte fel med en luft spalt på 2-3cm. tvivlar på att 45mm tillför något om du trycker ihop den.
 
Jag tycker att du ska isolera snedtaket, mycket värme läcker ut där. Se till att du får en luftspalt mellan taket och isoleringen bara. Det kan vara svårt att montera så här i efterhand. Du kan kanske använda någon form av pappklädd mineralull och limma på tre distanser av något lämpligt material för att få till det. Se även till att det ventileras på ett godtagbart sätt.
 
Det finns 30 mm isolering men jag tvivlar på att det skulle göra någon skillnad.

/V
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.