Hej,

Har sökt och hittat en hel del om isolering av just uteförråd men blir ändå inte riktigt klok på hur jag ska göra i vårt fall. På bilden ser ni hur det ser ut.

IMG_0003_2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är träpanel ytterst och sedan har byggföretaget satt en vindtät duk direkt mot ytterpanelen.

Kan jag sätta isoleringen direkt mot den vindtäta duken utan någon luftspalt? Om det behövs hur gör jag det?

Om det inte behövs, räcker det med att sätta isoleringen direkt mot duken följt av plast (ångspärr?) och sedan sätta osb direkt mot ångspärren följt av gipsskivor?

Tanken bakom det hela är att det ska vara en 12-15 grader under årets kallaste månader. I dag är det väldigt fuktigt i förrådet på sommaren och jag är rädd att om jag isolerar förrådet kanske jag gör det värre under sommaren - eller räcker det med att sätta in en avfuktare under den varma tiden?
 
Det är inte vad man rekommenderar att inte ha luftspalt. Men, men, men, i ett förråd med dina förutsättningar så fungerar detta nästan alltid. Och jag "personligen" skulle aldrig satt någon plast i väggen.
 
Om du använder cellulosaisolering ska du inte behöva någon luftspalt och det ska funka utmärkt med vindpapp på utsidan och EJ plast på insidan. Cellulosan är dessutom bättre på att hantera eventuell fukt och bättre på att isolera. Det blir dyrare än mineralull men med tanke på mängden i det här fallet kanske det är acceptabelt med tanke på fördelarna? Jag använde cellulosa i friggeboden som värms upp då och då under vintern och detta är vad jag då fick veta. Jag är dock lekman så om du är osäker så kolla med någon som faktiskt vet vad de snackar om. ;-)

En annan sak jag dock funderar på... Det ser ut som om reglarna är tryckta? Jag vet inte men det känns så där att bygga in tryckimpregnerat i isolering, fast jag kanske bara inbillar mig att det skulle vara ett problem....?

Mvh,
ToRy
 
Ja ska du inte ha varmare än 12-15 grader så ska du inte ha plast.

Cellulosaisolering är att föredra men mineralull fungerar.

Tryckta reglar är ingen fara. Vet inte om ToRy tänker på lukten vid fuktiga impregnerad reglar men det gäller en äldre sorts impregnering som inte längre används.
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Och om det skulle vara luftspalt ska den vara mellan panelen och vindpappen. Så du ska inte ha någon på insidan.
 
Vindpapp och ytterpanel är ju lite genomsläppliga så extra luftspalt behövs inte. Vad gäller plastfolie så styrs detta av fuktgenerering inom byggnaden. har du varm inneklimat så är det fuktmättat och vill gärna ge kondens på kallare byggnadsdelar, t ex längre in i väggen. Har du svalt i förrådet samt en bra luftväxling vintertid så är fukthalten låg inne och du kan slippa plasten.
Sommartiden är uteluften fuktmättad och kan ställa till med problem om den kommer in i källare/krypgrund med kallare väggar. Men i ett markbaserat förråd har du samma luft och temp inne och ute så det blir ingen kondens. Inget krav på fuktspärr således.
Men om du börjar använda förådet som bostadsrum blir det annorlunda.
 
Hej,

Tack för alla utförliga svar. Cellulosaisolering blir det direkt mot vindpappen och ingen plast mellan isoleringen och osb/ gipsskivorna.

Är bara lite orolig för fuktighet under sommaren - denna sommaren bildades det mögel på vissa saker och det kändes väldigt fuktigt i förrådet. Det finns dock 2 stycken ventilations hål varav en syns på bilden uppe i vänstra hörnet. Det är ingen risk att jag förvärrar situationen genom att isolera förrådet?

Tacksam för era funderingar.
 
Vad har du för golv i förrådet?
 
Om du har möjlighet och det passar så sätter du en liten solfångare, t.ex. Solarventi SV3 som både ventilerar och ger lite varmluft när solen skiner.
 
Solarventi är bara bluff. De futtiga Watt den producerar gör lika mycketr värme som ett bilbakljus, dvs obefintligt. Bondfångeri är namnet
 
Thomas_Blekinge skrev:
Solarventi är bara bluff. De futtiga Watt den producerar gör lika mycketr värme som ett bilbakljus, dvs obefintligt. Bondfångeri är namnet
Där måste jag protestera. Har du läst på eller provat? Dessa solfångare är primärt INTE gjorda för UPPVÄRMNING !
En viss uppvärmning är bara att betrakta som en bra bieffekt.
Jag har själv satt in Solarventi i mina gästhus vid sommarstugan.
En SV7 till timrad stuga 18 m2 och en SV3 till "fusktimrad" stuga på 12 m2. Det stora bostadshuset behöver ingen p.g.a att altanrummet fungerar som solfångare med samma resultat. Resultatet då ?
Jo det som händer dock är att under vintern (trots kortare dagar), hela våren och en bra bit in på hösten får du en ventilation med torrare luft än du har inne och det tar effektivt bort "stuglukt" ( vilket till största delen faktiskt är MÖGELLUKT ). Den egenskapen gör att solfångare med luftvärme typ Solarventi (det finns ett flertal andra fabrikat också) är mycket bra att installera i utrymmen som står tillbommade och ouppvärmda en längre stund. Torrare inne gör också att uppvärmningstiden förkortas avsevärt när man vill ha riktigt varmt.
 
Redigerat:
Någon nytta har Solarvent, för annars hade den konstruktionen inte kunna säljas fortfarande. Mycket beror på vilken vägg den monteras på och även ventiler och utrymme den skall verka i.
 
Problemet med solpaneler, som värmer luft är att de UPPFATTAS som lösningar för UPPVÄRMNING, men så är ju inte fallet! Nu är ju t.ex SV3 något starkare än Thomas baklyse (absolut max=250W vid rak solinstrålning), men det räcker ju inte på långa vägar till att värma ett uteförråd till 12-15 C under vintertid ! Jag har ett 10 m2 isolerat förråd som värms till c:a 6-8 C och då går mitt 600 W elelement ganska mycket.
 
  • Gilla
Vante
  • Laddar…
HasseTeknik skrev:
Problemet med solpaneler, som värmer luft är att de UPPFATTAS som lösningar för UPPVÄRMNING, men så är ju inte fallet! Nu är ju t.ex SV3 något starkare än Thomas baklyse (absolut max=250W vid rak solinstrålning), men det räcker ju inte på långa vägar till att värma ett uteförråd till 12-15 C under vintertid ! Jag har ett 10 m2 isolerat förråd som värms till c:a 6-8 C och då går mitt 600 W elelement ganska mycket.
Nu är det ju ingen här som säger att den ska vara till som en primär värmekälla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.