Hej, bor i ett gammalt 1 och 1/4 plans hus från slutet av 1800 talet, huset är dåligt isolerat med plank, kutterspån och 5 cm tilläggsisolering. Funderar på att bygga till en vinkel på huset samt höja övervåningen. Planerar att ha 20 cm isolering i de nya väggarna.

Har nu hört talas om att det numera är högre krav på isolering i fastigheter med direktverkande el, upp mot 40 cm i väggar. Vi har luft-luft värmepump samt vedspis och elradiatorer för uppvärming. Räknas luft-luft värmepump som direktverkande el?
Samt gäller dessa krav även tillbyggen, låter ju olite roligt att ha en del dåligt isolerad samt en med väldigt mycket isolering. Även om vi funderar på att tilläggisolera den gamla delen med 5 cm så är ju skillnaden väldigt stor, både vad gäller estetiskt och vad gäller siolering. Själv skulle jag vara "nöjd" med 20 cm isolering...

Mvh Enok
 
Vad säger kommunen? Det är ju de som skall bevilja bygglovet. Ring och fråga dem.

/Kent
 
Hej och tack...
Kanske skulle skrivit att jag redan sökt och blivit beviljad bygglov, men i det stod det inget om isolering etc.
/Enok
 
vi har byggt ut också och har då 145 + 45 isolering o har inte varit prat om att det är för lite. vi har också direkt el samt vedkamin. har för mig att vid nybygge av helt hus så kan det vara för lite men ej säker.
 
När jag skulle söka bygglov för min tillbyggnad krävdes att jag hade en beräkning av isoleringen enl. BBR-krav. Handläggaren på kommunen tipsade om ett program som finns på Isovers hemsida. När jag hade kollat lite fram och tillbaka med programmet klarade jag inte kraven utan att minst använda 195+45 i väggar, 300mm tak och 250mm golv. Detta känns ganska väl tilltaget då befintlig byggnad bara har 3tum stående plank, men kommunen är nöjd iallafall. Tjockleken på isoleringen är också beroende på hur mycket fönster som finns.
 
För min tillbyggnad kom isoleringskraven upp först i bygganmälan. Jag ville ha 300 i golv, 500 i tak och 190 i vägg. Jag fick öka på väggen till 235 för att få godkänt. Det känns som det är hårda krav på tillbyggnader med tanke på det befintliga husets dåliga isolering. men det är bara att gilla läget.
Andreas
 
Hej och tack för svaren,
Kikar man i Boverkets BBR avsnitt 9 så finns reglerna som togs i kraft Juli 2007.
Håller med om att det låter konstigt att överisolera nybygget om den gamla delen har typ stående plank och några cm isolering.

Jo visst påverkar fönster ytan vilket ställer till problem om man har fin utsikt och vill ha många fönster i ett rum :-D.

Fridhem, när byggde du, var det efter Julli 2007?

/Enok
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.