Hej!

Någon som vet hur man löser detta på bästa sätt. Har ett utrymme med två ytterväggar av tegel (enkelsten) där man, någon gång på 60-talet tror jag, isolerat insidan.
Teglet är putsat på insidan, sen har man reglat upp och isolerat med ca 100 mm isolering. Innerst var det någon typ av tunn tjärpapp och sen tretexskivor
Jag rev bort de gamla tretexskivorna och tog bort isoleringen för att jag skulle rikta upp väggarna eftersom de är extremt sneda. Ska också dra ny el.
Det verkar vara torrt och fint utom i en hörna vid taket, där ser man att det kommit fukt genom teglet och isoleringen har troligen varit blöt.

Nu funderar jag på om man skulle ordna någon luftspalt mellan isolering och tegel, samt ordna ventilation av luftspalten utifrån.
Men då bör man väl ha någon skiva mot luftspalten, typ asfaboard eller utegips? Hur löser jag det isåfall? Det är ju inte lätt att fästa en skiva inifrån, som ska sitta på utsidan av reglarna.
Det kanske skulle funka att spänna ståltråd eller hönsnät bara, så att isoleringen inte ligger an mot teglet. Reglarna sitter med 1-2 cm glipa från teglet.

Ska sen klä väggarna med osb-skivor och gips. Ska man ha plast på insidan av isoleringen? Jag är lite skeptisk till plast i gamla hus. Kanske det är bättre med någon typ av papp?

Många frågor blev det, men hoppas att någon har svar.

Bifogar ett par bilder på hur det ser ut

IMG_0271.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0274.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skulle nog valt att ta bort träreglar, monterat ståldistanser/reglar av lämplig dimension så det bildades en luftspalt på ca 20 mm närmast tegelväggen, därefter skulle jag monterat utegips eller lämplig duk för att därefter (inåt rummet) fortsätta med stålreglar motsvarande tjockleken på önskad isolering.
Jag hade nog bilat/fräst/borrat upp var 5:e stötfog i fasadteglet först för ventilation av tegelväggen.
 
roland53 skrev:
Jag skulle nog valt att ta bort träreglar, monterat ståldistanser/reglar av lämplig dimension så det bildades en luftspalt på ca 20 mm närmast tegelväggen, därefter skulle jag monterat utegips eller lämplig duk för att därefter (inåt rummet) fortsätta med stålreglar motsvarande tjockleken på önskad isolering.
Jag hade nog bilat/fräst/borrat upp var 5:e stötfog i fasadteglet först för ventilation av tegelväggen.
Ok. Tack för svaret. Det låter som en bra ide. Tror du man behöver öppna upp någon stötfog uppe vid taket också? Eller räcker det med vid golvet? Det finns en betongbalk uppe vid tak/vägg och fasadteglet ligger dikt an mot den, så det ventilerar ju inte uppåt.
 
Innan du gör något - Vad är bärande i din vägg egentligen? Har du fasadtegel som fasad eller är det denna del av bärande konstruktionen? Ser ut som en bärande träregelkonstruktion men samtidigt förstår förstår jag inte riktigt betongbalken du har i taket
 
myrstack skrev:
Innan du gör något - Vad är bärande i din vägg egentligen? Har du fasadtegel som fasad eller är det denna del av bärande konstruktionen? Ser ut som en bärande träregelkonstruktion men samtidigt förstår förstår jag inte riktigt betongbalken du har i taket
Det är en våning till ovanför. Den bärs upp av betongbalkar, som vilar på fyra pelare. Fasadteglet är inte bärande utan bara en skalfasad. Våningen ovanför är uppbyggd med stående 2" plank på gammalt vis.
Det utrymmet där jag härjar i nu, har varit en öppen terass från början.
 
Alltså, tegelfasaden kom till i ett senare skede.
 
Något jag funderade på i natt ( jag vet, man ska sova på nätterna) var om man skulle mura upp ett lager leca med luftspalt mot teglet, och sen regla på och isolera, i vilket fall så åker ju de gamla reglarna.

Golvet är betongbjälklag, så det lär hålla.
 
lordi skrev:
Det är en våning till ovanför. Den bärs upp av betongbalkar, som vilar på fyra pelare. Fasadteglet är inte bärande utan bara en skalfasad. Våningen ovanför är uppbyggd med stående 2" plank på gammalt vis.
Det utrymmet där jag härjar i nu, har varit en öppen terass från början.
Så dina träreglar bär inte på något sätt?

Då har du väl alla möjligheter att ordna en ordentlig luftspalt, antingen genom att utnyttja existerande reglar eller att sätta nya. Att mura upp en lecavägg känns väl som onödigt utnyttjande av din väggtjocklek då jag antar att du vill in med så mycket isolering som möjligt. Med en ny uppsättning reglar skulle det vara rätt enkelt att sätta utegips från insidan eller motsvarande skiva
 
myrstack skrev:
antingen genom att utnyttja existerande reglar eller att sätta nya.
Om man, som i detta fall, har möjlighet att byta ut träreglarna så är det en fördel att inte använda fukt/mögel känsligt material.
Med andra ord, det är bättre att byta ut träreglarna mot icke organiskt material.
 
Tja, man kan i efterhand ordna en ordentlig ventilation med luftspalt blir ju en träregel i detta fallet enligt normal byggstandard. Är det så illa att man bör köra stålregel bör man nog åtgärda det som orsakar detta i första hand
 
myrstack skrev:
Tja, man kan i efterhand ordna en ordentlig ventilation med luftspalt blir ju en träregel i detta fallet enligt normal byggstandard. Är det så illa att man bör köra stålregel bör man nog åtgärda det som orsakar detta i första hand
Jag uppfattar normal byggstandard som en lägsta nivå för att vara godtagbart.
Varför lägga sig på lägsta godtagbara nivå om man bygger till sig själv och om man har möjligheten att lyfta standarden något mer :wow:
 
Tja, visst kan man köra plåtregel om man känner för det. Så länge man inte gör det som en försäkran på att riskera mögel eller liknande pga att ventilationen inte ordnades ordentligt. Likväl ska man följa byggstandard gällande luftspalt och ventilation
 
myrstack skrev:
Tja, visst kan man köra plåtregel om man känner för det. Så länge man inte gör det som en försäkran på att riskera mögel eller liknande pga att ventilationen inte ordnades ordentligt. Likväl ska man följa byggstandard gällande luftspalt och ventilation
Inlägg # 2 :cool:
 
Lite återkoppling i denna tråd. Har nu löst det, som så, att jag tog ner de gamla reglarna och reglade upp med 45 mm plåtreglar mot teglet. Sen skruvade jag asfaboard på dessa. Reglade sen upp igen med träreglar och isolerade. Tog upp ventilationshål i teglet på utsidan, så luftspalten kan ventileras.
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.