N
Hej alla,

Jag undrar om någon som har en idé på hur man löser isolering och luftning av det markerade utrymmet i en takkupa. Alltså där husets råspont slutar vid början av takkupan. Det blir ju ett utrymme upp mot husets nock som inte går att lufta via en takfot.

Snälla hjälp mig förstå hur man brukar göra med detta mysteriska utrymme.

Tack på förhand!

Mvh
Niklas


3D-modell av en husstomme som visar råspont vid början av en takkupa utan isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av takkupa med råspont och markerat område för isolering och luftning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av takstolar med takkupa, röd markering visar område för isolering och luftning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N
Inga isoleringsproffs här på forumet?
 
Rickard.
Med risk för feltänk så är väl den delen öppen uppåt in mot kupan, alltså "luftas" den uppåt inne i kupan vind.
 
N
Är inte riktigt med på vad du menar. Kanske också skall tillägga att saxtakstolarna i kupan kommer vara isolerade upp till nock
Alltså kommer ingen luft kunna passera mellan dom olika facken.
Sedan plasten kommer gå från husets hanbjälke ut till kupans takstolar. Vilket ger mig detta ytterst konstiga utrymme ovanför kupan.
Om man tänker sig kupan och huset från sidan så kommer det ligga isolering ovanpå hanbjälklaget, vilket är fine. Men tittar man på kupans övergång till huset kommer det inte finnas någon isolering där.
Kan man lägga tex. Lösull direkt ovanpå råsponten? Mögelstopper i nock vid det konstiga utrymmet för luftning?
 
Rickard.
Ska det inte vara ett rakt innertak på övervåningen som fortsätter ut i kupan?

Isolering är inte lufttätt och jag tror du tänker fel på något sätt och hittar på ett problem som inte finns.
 
N
Nej det raka taket i huset kommer övergå till snedtak i kupan (saxtakstolar).
 
Rickard.
Ska kupan vara med eller utan luftspalt? Jag tror spontant att den eventuella fukten som vill ut hittar till den luftningen genom isoleringen. Givetvis måste ni isolera ovanpå den råsponten så ni inte får kallras mellan isoleringen i stora vinden och kupan.

Ska sova på saken och se om jag blir mindre dum när fredagswhiskeyn gått ur kroppen.
 
  • Gilla
JBioskop
  • Laddar…
N
Kupans två takstolsfack skall ha 25mm luftspalt tänkte jag.
Känns inte riktigt ok att lägga isoleringen direkt mot ovansida råspont i den triangelformade utrymmet.
Sov gärna på saken! Hoppas whiskeyn var god!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.