A
Isolering av snedtak på varmvind.
Inredning av vind, 4e vån., Stockholm: Takisolerings frågor.

Huset byggdes omkr. 1860. Ytan innanför kattvindsväggarna, omkr. 60 m2. 3 st. Velux takfönster ska installeras. Valmtaket är ett falsat, plåttak, med omkr. 24 mm höga falsar. 25 graders lutning.
Verkar vara plåt direkt på tjärpapp och sedan spånt.

Ytterligare en vind håller just nu på att inredas, och ägaren har beslutat att använda PUR skumisolering , ( Isopol, FoamKing) som sprutas rätt på spånten. En av orsakerna till att han valt PUR isolering, är att den inte behöver vara lika tjock som andra metoder. Vilket gör att, med snedtak, boytan blir större, vilket är värdefullt.

Jag försöker att hjälpa min son, som har köpt vinden, över sin lägenhet, och nu väntar på bygglov.

Efter att ha sökt på byggahus.se, och Google, är jag nu rädd för, att hur han än gör, risk finns för fukt och mögelskador i framtiden, och takfönster som läcker.
Vore mycket tacksam för expertsvar på följande frågor:

1. Finns det något alternativ till PUR sprutad(Isopol, Foamking) eller PIR skivor(t.ex. SPU 120),
om man vill ha ett acceptabelt u-värde med så tunn isolering som möjligt?

2. PUR firmorna säger att man inte behöver luftspalt, PIR firmorna rekommenderar luftspalt.
En del experter rekommenderar luftspalt, andra säger att en luftspalt kan göra mer skada än nytta.
Någon säger att det enda sättet att förebygga skador, är att isolera utsidan av taket, vilket inte är
möjligt, i vår situation

3. Kan dubbla lager ångspärr, förbättra fuktproblemet?

Tack!
 
Dubbla ångspärrar ska inte behövas.
Enl all beprövad byggteknik behövs en luftspalt mot råsponten eftersom den är försedd med fuktspärr (takpapp + plåt) på utsidan.
Finns ngn nyare studie som indikerar att det kan fungera utan luftspalt, under vissa förutsättningar.

Kanske kan det fungerar, men det är definitivt en mkt känslig metod. Kommer det in för mkt fukt så är det nog kört iom att den inte kan ventileras ut vare sig inåt el utåt. I teorin kommer det såklart inte in fukt, men i verkligheten med punkterad el ofullständigt tätad ångspärr, el takläcka så... Det som också förmodligen överses är att ett tak står länge innan det byts. Det är svårt att inspektera effektivt. Vatten kan läcka in långt ovanför, men rinner såklart neråt. Det brukar också följa bräder och reglar åt sidorna. Sedan kan det vara en läcka nedanför el vid sidan, och vinden trycker vattnet åt alla håll, inkl uppåt.

Det finns de som hävdar att PUR och PIR inte är så överlägsna i isoleringsvärde över tid.

Personligen hade jag aldrig övervägt plast som isolering, men det är väl som så mkt annat att man prioriterar olika.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.