Det har visat sig att mössen käkar upp rör isoleringen till min utedel av luft vatten värmepump
Ska inte installatören använda material som passar här ute på landet vad tycker ni ?
Vad skulle jag eventuellt välja för att få ha rören ifred för mössen?
De var här och lagade gratis en gång, men nu vill de ha betalt denna gång.
 
Det där är ett problem att rörisoleringen bryts ner av UV-strålar eller tas av fåglar och möss. Det bästa jag kommit på är att linda 5 cm brett PVC-band utanpå rörisoleringen hela vägen där rören är åtkomliga. Enda stället som har PVC-band vad jag vet är Entrade http://www.entradeshop.se/Produkter.../Tejp/PVC_Band_50x0,2_mm-50m,_Vit?id=NAT-5050 Där måste man handla via någon värmepumpsinstallatör. Finns även 5 cm bred eltejp som är motsvarande, ClasOhlson har t.ex. Man måste då linda extra löst så att inte isoleringen trycks ihop för då isolerar den sämre.
 
  • Gilla
Elisabeth Gayen
  • Laddar…
Tack för tips
De har lindat med ganska tight med eltape, det har hjälp en del men närmast apparaten har mössen tuggat de kom väl åt bäst i änden antar jag
Ska kolla på länken
Tack
 
Aluminiumtape lär inte vara poppis hos gnagare. Tycker annars inte du ska klandra din installatör för ditt djurliv, de kan säkert mycket, men att tala med djur kan de nog inte : )
 
Redigerat:
Jag lindade mina rör med 5 cm bred Epdm gummiduk, köpte en liten bit dammduk och klippte remsor, finns bl.a. på Hornbach och på Bauhaus.
Tål sol och vind i minst 30 år, tror inte möss gillar det heller.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.