Det ligger till så att vi har en bergvärmepump ståendes nere i källaren här hemma och jag skall så småning om ordna till där nere. Men när jag gick husesyn så upptäkte jag att rören till och från pumpen är bedrövligt isolerade. Bitvis saknas isolering och bitvis är det stora revor i isoleringen etc. Jag antar att det är från dessa hål i isoleringen som all kondens kommer i från... men nu till min fråga. Kan jag bara sätta på ny isolering på rören eller skall man riva bort all befintlig och byta ut allt!? Det är väl bara att se till så att allt blir helt tätt? Då skall väl kondensen försvinna eller?

Problemet är att jag skall ordna till ett fin innertak där nere och då vill jag inte ha rören droppandes där hela tiden! Räcker det med att isolera om rören? Eller är det något jag förbiser? :blushing:

Kanske en dum fråga, men vad gör egentligen isoleringen!? Rören är iskalla i vilket fall som helst...!?

Tacksam för svar!
 
  • P1060119.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1060120.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OM du sticker iväg till en grossist så kan du inhandla: Isoleringstejp, typ armaflex, samt kontaktlim. Limma skarvarna och tjepa över o likaså med skadorna.
 
  • Gilla
CHEMAS
  • Laddar…
Om jag fattat allt rätt så skall alltså kondensen försvinna om jag får allt tätt!? :S

@ Dr. L Tack för tipset, jag skall kolla upp detta! :)
 
ja du får ingen kondensutfällning om du gör som jag skrev.
 
@ Dr.L - Fint då skall jag ordna detta! Bugar och bockar!:D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.