Har hört om några plattor som man använder för att isolera marken ovan vattenrör som ligger ytligt.
Dessa skall visst isolera ca 10 cm per platta.

Någon som vet vad dessa heter?
 
Det borde funka med vanlig markisolering av styrofoam/cellplast av samma typ som används till grunden men inte med samma krav på bärighet.
 
Precis, använd "vanlig" cellplast med skivor på 600x1200m... Antingen en 10cm skiva eller två 5cm skivor med förskjutna skarvar. Var noga med att få skarvarna täta!
 
Hej
Mitt avloppsrör kommer att ligga delvis under huset som står på plintar. Det kommer att ligga ytligt. När det kommer utanför huset ligger det på 40-120 cm. Ska man Linda isolering runt röret eller räcker det med ovansidan
Vänligen
Thord
 
wildeside
M Myggan577557 skrev:
Hej
Mitt avloppsrör kommer att ligga delvis under huset som står på plintar. Det kommer att ligga ytligt. När det kommer utanför huset ligger det på 40-120 cm. Ska man Linda isolering runt röret eller räcker det med ovansidan
Vänligen
Thord
Har du bra fall på avloppsledningen så ska det mycke till innan det fryser.
 
M Myggan577557 skrev:
Hej
Mitt avloppsrör kommer att ligga delvis under huset som står på plintar. Det kommer att ligga ytligt. När det kommer utanför huset ligger det på 40-120 cm. Ska man Linda isolering runt röret eller räcker det med ovansidan
Vänligen
Thord
Hur det funkar beror lite på om du bor i Jukkasjärvi eller i Malmö, men det bästa är att bara isolera ovansidan.
 
Stort tack för svar. Vad ska jag använda för islering
 
wildeside wildeside skrev:
Har du bra fall på avloppsledningen så ska det mycke till innan det fryser.
Hej
Hur stort fall kan man ha utan att få problem
 
B
För stort fall är inte ett problem med plaströr.

Jag isolerade mina ytliga avloppsrör med xps. Lite dyrt, men kändes bra att ha en isolering som inte suger vatten. Har aldrig haft problem med varken stopp eller frysning, trots att det ligger högt ovanför gränsen för vad som anses vara frostfritt.
 
wildeside
M Myggan577557 skrev:
Hej
Hur stort fall kan man ha utan att få problem
Ena huset har jag fall på ca 6-7 höjd meter på 25 meters längd.
Andra huset är det betydligt mindre fall 1 höjd meter på 15 meter, avloppet går i krypgrund och sedan ligger den 2 dm under mark vid grundmuren och den har aldrig frusit sen den kom till för 8 år sen.
Bor i norra Götaland.
 
wildeside wildeside skrev:
Ena huset har jag fall på ca 6-7 höjd meter på 25 meters längd.
Andra huset är det betydligt mindre fall 1 höjd meter på 15 meter, avloppet går i krypgrund och sedan ligger den 2 dm under mark vid grundmuren och den har aldrig frusit sen den kom till för 8 år sen.
Bor i norra Götaland.
B BSOD skrev:
För stort fall är inte ett problem med plaströr.

Jag isolerade mina ytliga avloppsrör med xps. Lite dyrt, men kändes bra att ha en isolering som inte suger vatten. Har aldrig haft problem med varken stopp eller frysning, trots att det ligger högt ovanför gränsen för vad som anses vara frostfritt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.