Jag har ett garage som har ett plåttak som jag funderar på att isolera. Däremot är jag osäker på hur detta skulle gå till på ett korrekt sätt. I skissen nedan har jag försökt att visa hur det ser ut idag. Vi har alltså under själva plåten en åldersbeständig plast följt av ett lager med ströläkt (heter det så?) och därefter takstolar. Det jag funderar på att göra är att lägga glasull i facken mellan takstolarna och sedan helt enkelt lägga en playwoodskiva eller liknande direkt på undersidan av takstolarna. Eventuell kondens mellan takplåten och den åldersbeständiga plasten borde åka nedför i takrännan som sitter i änden av plåten. Men jag är osäker på om det fungerar så.
Plåttaket är vinklat nedåt ca 20 grader.

Någon som har en idé eller erfarenhet att dela med sig av :) ?
 
  • Schematisk illustration av takkonstruktion med kommentarer om materialets placering och tveksamhet om ströläkt.
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
Om plasten är hel och fräsch så kan den funktionsmässigt jämföras med råspont + takpapp.

Då ska det fungera att fylla facken med isolering upp till bärläkten. "Bärläktsutrymmet" mellan plast och takstolar utgör luftspalt som ventileras (måttligt) på gavlarna. Vindpapp på ovansidan av isoleringen. Ångspärr under isoleringen om garaget ska vara hyfsat uppvärmt året om. Plywood fungerar, men 12 mm tjocklek kommer att hänga ner lite mellan takstolarna vid cc 60 cm. Det är också viktigt att alla skarvar skarvas över trä så inga luftglipor finns mellan skivorna. Alt kan undersidan pappas först för att inga luftrörelser ska ske i isoleringen.

Alt till plywood direkt mot takstolarna är råspont, annars det vanliga med glespanel för att minimera nedhängningen.
 
  • Gilla
Robris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.