Är fundersam om vad som är "bäst" när det gäller att isolera platta på mark. Ska vara golv värme på hela bottenplanet. Har sett att husleverantörena har olika tjocklekar vad det gäller isolering, en del 200 andra 300, hur stor är skillnaden tänker då på isolerförmågan. Följer den tjockleken?
Tacksam för goda råd!
 
Isoleringsförmågan följer tjockleken propertionerligt, vilken material som används har mindre betydelse just i den punkten. Det är andra faktorer som avgör materialvalet.

Men sen om det är ekonomisk försvarbart att köra med 300 i stället för 200 kan man räkna länge på men helt klart är att 300 är bättre.
 
Snailman
det är nästan ingen som bygger med bara 200 längre, alla jag sett har valt 300

Så om man tänker sälja nån gång i framtiden, så tror jag inte att det ser så värst bra ut med 200 i specen...

edit, ts är ju från västergötland, mina iakttageser gäller öst- och västergötland.
 
Isolering under platta på mark är min 300mm i södra/ mellansverige. Riktigt långt norr ut med djup tjäle kan t.o.m. 400mm vara försvarbart plus randisolering 1 meter ut från huset. Konstruktionen i övrigt dvs. om man inte har isolerade element i kanten kan avgöra hur man "bör" göra i övrigt för att undvika tjällyft, värmeförlust och kall randzon inne.
De lärde (forskarna) menar att min 250mm, andra 270mm., gäller för både platta på mark och isolering i torpargrund för att inte skapa kondens/ värmeavgivning till underliggande mark vid användning av golvvärme, oavsett om det är el- eller vattenburen golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.