Jag undrar hur mycket ni fått betala för isolering av vinden på era hus och,hur mycket som gick åt?
 
Räkna med ca 35000
10000 virke regling, glespanel mm
8000 isolering gavlar+ ev takkupa
12000 sprutisolering hanbjälklag+snedtak
2000 ventilation
1000 ålder best plast
sen tillkommer lite vp rör och eldoser till gavlar och kupan.
Detta är ialla fall vad jag har fått betala med lite jagande av priser..
OBS! Nu har jag sprut isolerat ända ner till takfot, inte isolerat stödbensväggen.
 
Hej,
Vi har ett Höner och kollar på isolering lösull och tänkte också isolera snedtaket ner till takfoten, alltså inte stödbensväggen. Denna lösning är "enklare" tror vi samt så blir ju utrymmet utanför stödbenen Isolerat så att man kan ha lite prylar där.
Samt att man bör kunna dra elledningar och rör till element i dessa med, och då behöver man ej gå igenom "stödbenens" plast som i normalfallet.

Nu tänkte jag att eftersom du verkar ha fixat detta redan, hur gjorde du vid takfoten? Tog du hål i spånskivan för att få ihop plasten med nedervåningens plast för att slippa köldbrygga?

Har du några bilder från arbetet man kan titta på och inspireras av?

Andra tips kring hur du gick tillväga och vad som blev bra/mindre bra?
 
Jag tog hål i spånskivan 25 cm ut mot takfoten, du behöver inte få ihop plasten med neder våningens plast utan det räcker med att sprut isolering får kontakt med den befintliga isoleringen från neder våningen, och sen lägger du plasten i kanten och klämmer fast den med en klämlekt.
Jag har en hel del bilder på detta men dom är på 500 kb så om du har nån mejl kan jag skicka dessa...
 
Jag har nu med lite hjälp på jobbet lyckats fixa till en bild som det inte är så stor upplösning på..
 
  • DSCN0001__ny_storlek1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
du har inte fler detaljerade bilder på hur du gjorde?
 
Jo det har jag det beror på vad det är du vill veta....
Skickar en bild till om det är till nån hjälp.
 
  • DSCN0005__ny_storlek.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur funkar det med takstolarna i detta fall? Brukar man inte först ha isolering mellan takstolarna och sedan sätta tvärgående reglar för att kunna isolera över takstolarna för att slippa köldbryggor? Lite nyfiken då jag behöver göra samma manöver så småningom.
/Stomp
 
jag tänkte på konstruktionen nere vid takfoten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.