Jag har ett platsbyggt städskåp som skall få bli kyl åt 2 st 9 liters fat med hemmabrygd öl.
För att få plats med två fat i utrymmet som är 510x580x2000 mm så krävs det att jag går ned i ganska tunn isolering.

Kylrummet kommer nog inte vara mer än 430x392x490 mm invändigt så det blir ca 80 liter.
Höjden på ett 9 liter fat är 340 mm och diametern 230mm.

Jag har ett gammalt absorptions kylskåp (sånt som drivs på ammoniak) som brukar sitta i husvagnar. Jag har rivit själva skåpet och bara har kvar ryggen med kylflänsar isolering och baksida med kondensor osv.
Ventilation kommer ske i framkant underst i skåpet och ledas bak i ryggen och släppas ut i framkant höst upp i skåpet för att ventilera bort värmen. Det kommer att vara temperaturstyrda fläktar för att öka flödet ifall temperaturer ökar samt ha en övre maxgräns där jag bryter spänningen till skåpet ifall temperaturer blir kritisk.

I dagsläget ser det ut som att jag bara kan ha 40 mm isolering på sidorna för att få plats med 2 st fat.

Jag står och velar mellan fyra olika metoder för isolering.

Metod 1.
Golv och tak i 70 mm cellplast 40 mm i väggar, cellplasten "limmas" med fogskum. Insidan kläs med folie och innerhörnen tejpas med folietejp.
Cellpasten S80 har ett lamda på 0,038 w/mk.

Metod 2.
Bygga en inre form av 3mm oljehärdad board och fylla hålrummet med ca 37mm fogskum oklar lamda men ca 0,025 - 0,035 w/mk enlig produktbladet på fogskummen.
Insidan kläs med folie och innerhörnen tejpas med folietejp. Fördelen är att det i teorin saknar köldbryggor då det blir i ett stycke och har ett lägre lamda än cellplast.

Metod 3.
40mm PIR-isolering med tejpade innerhörn. lamda på 0,023 w/mk
http://www.kingspaninsulation.se/Pro...ring/TW50.aspx

Metod 4 (hybrid mellan metod 1 och 2)
Golvet blir i 70 mm cellplast på det ställs en form där de fyra väggarna gjuts i fogskum. På det läggs ett lock på 70 mm cellplast med tätningslist fungerar som dörren in i kylrummet.
Kubens isoleringstjocklek blir då 60 bakåt 70 uppåt och nedåt 40 åt höger vänster samt rakt fram.

Frågan är hur goda kylegenskaper jag behöver och vad som är enklast rent byggtekniskt.
Det kommer vara ganska hög termisk massa då faten är fyllda.
Samtidigt är kylens COP faktor negativt vilket gör att det går år en vänligt massa energi för att kyla ölen.
 
Redigerat:
Det va ett coolt material men smakar det så kostar det antagligen.
Det verkar också som att varje skiva måste måttbeställas då de är vakuum i skivorna så det går inte att kapa till rätt storlek.

Du som verkar kunna detta vad skiljer PIR isoleringen mot fogskum + folie.
Antar att dessa skivor skapas under perfekta förhållanden så de blir bättre men de verkar ju inehålla just PU-skum och folie.
 
  • 3D-ritning av isolerad konstruktion med måttangivelser och vakuumisolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning med måttangivelser för byggmaterial, visar två cirkelformade objekt inom en rektangel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.