Hej
Till att börja med kan jag villigt erkänna att jag är en glad amatör (hyfsat händig) som försöker sig på ett varmbonat garagebygge och har gått lite vilse i begreppsdjungeln och alla alternativ som finns för dess konstruktion. Jag är snart klart med murningen (250 leca som kommer isoleras utvändigt och sen putsas) och takstolarna kommer om ett par veckor så det är läge att reda ut hur jag ska gå till väga med taket (papp).
Garaget blir 58 kvm inneryta med pulpettak (82kvm tak med 6 graders lutning) där garageportarna ligger i gaveln.
Vidare tänkte jag senare ha solceller så för bärighet tänkte jag att råspont kan vara en fördel.

Hur skulle ni med erfarenhet konstruera yttertaket?

Min fundering är om detta är en bra lösning (sett ovanifrån):
Ytpapp
Underlagspapp
Råspont
Läkt
Plast
Ovansidan Takstol

Sen kommer det till isoleringen. Skulle ni sätta ångspärren under takstolarna och lösullsisolera "ovanifrån" (från den höga långsidan) eller trycka upp glasfiberskivor och sen sätta ångspärren? Eller finns det någon annan finurlig lösning som jag inte tänkt på?

Det är så förvirrande när man försöker läsa sig till för det finns så mycket olika lösningar och alla är beroende på olika ting, oisolerat/isolerat, låglutande/normal, papp/plåt/pannor etc etc så är tacksam för alla råd jag kan få :)
 
Vi har lite samma undringar men det gäller husets tak. Vinden som är dåligt isolerad ned mot boutrymmet går inte att lägga mer isolering då det kommer ge fukt. Vi tycker att en isoleringslösning utifrån, typ Thermisol, vore att föredra men det finns inte så många erfarna läggare och referensobjekt när det gäller privathus.
Din andra plan med solceller blir jag undrande över eftersom även vi haft de tankarna på vårt tak. Vi har dock 14 graders lutning och det anses tydligen vara nästan i underkant för solceller. Kommer du i så fall vinkla solcellerna mer om du installerar dem på ditt tak med endast 6 graders lutning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.