Hejsan!

I somras köpte vi ett enplanshus med källare byggt på 40-talet. Under vinter har vi upptäckt att vi har köpt en liten energibov. Det är inte tilläggsisolerat i väggar så det ska göras till sommaren, samtidigt som eternitplattorna ryker. Huset är nästan kvadratiskt (kallas lokalt för "sockerbitshus"), och har ett lite annorlunda tak. Jag vet inte vad det kallas, men det sluttar alltså åt fyra håll från centrum av huset, istället för åt två håll som på "vanliga" tak.

I hallen finns en lucka upp till vinden som är isolerad, men bara ca 10 cm med spån på vissa delar och glasfiberskivor på andra, alltså ganska blandad isolering. Tanken är nu att vi ska tilläggsisolera där uppe och då dyker ju en massa frågor upp såklart...:)

Vet ej om det ligger plast under befintlig isolering, men det ska väl dit plast om det inte finns eller hur? Hurdan plast ska man använda?

Ska man ta bort det spån som ligger där? Vanligt sågspån, inte kutter. Eller kan man ha det kvar och isolera på det?

De skivor som finns har papper på ovansidan. Om man ska lägga mer isolering, måste man lyfta den isolering som ligger och sätta den överst eller kan man ha ett lager papper mitt i isoleringen?

Hur tjockt lager isolering ska man ha totalt? Ytan är ca 100 kvm, huset ligger i Norrbotten, taket är falsad plåt. Och vilket slags isolering, skivor eller lösull? Det finns ganska stor plats att krypa omkring eller t.o.m gå om man vill på större delar av taket.

Ventilationen på bostadsplanet vet jag inte om det räknas till självdrag eller mekanisk. På toaletten på markplan och i bastu/tvättstuga i källaren finns det fläktar i ventilationshålet som jag antar tidigare har varit självdrag...
Hur gör man med ventilationen på vinden? Det finns ju som ingen gavelnock där man kan sätta ventilation... Räcker det som ventilation med den luft som kommer i vid takfoten?

Vindavledare? Vilket material är bra och billigt? Vill inte koncentrera budgeten på dessa eftersom det är ganska mycket tak att vindavleda och isolera.

Hoppsan, här rann frågorna iväg som vatten...:D De som är intresserade av att svara behöver ju såklart inte svara på alla frågor....:surprised:

/J&J
 
Hejsan..

Hus byggda på 40-talet har inte plast i orginal utförande.
Att efter montera plast brukar vara ganska bökigt.

Att lägga ny isolering på spån brukar gå bra.
Spån som isolering går under sammlingsnamnet Cellulosa.

Det finns Cellulosa i dag som har lika bra eller bättre isoleringsvärde som vanlig miniralull (sten/glasull).

ex på Cellulosa är www.ekofiber.se, www.termotra.se

Även miniralull kan man lägga direkt på spånet. Dock så rekomenderar bägge dom större tillverkarna att man helst då sätter dit plast.
Plastens plasering ska vara på den varma sidan (alltid) av isoleringen. Dvs under ditt spån.

Miniralull (www.isover.se , www.paroc.se) ska man heller inte räkna bort helt. Det är nämligen billigare änn Cellulosa baserat matreal. Men kanske en större changsning.

Du undrar också varför man har papp på isoleringens (minirallullens) ena sida. Det beror på att det inte ska kunna blåsa så mycket igenom isoleringen. om isoleringen utsätts för vind så isolerar det välldigt dåligt.

Vad ska man välja? Skivor? Lösull? Matta?

Utan tvekan så rekomenderar jag lösull. Anledningen till det är att det går snabbare att lägga ut och blir troligen bättre änn med skivor.
Skivor o mattor är bökiga att få in där det är som trångast. man bör dessutom lägga 2 lager på varandra för att täppa igen alla skarvar som blir. = du gör jobbet 2 gånger.

lösull sprutar man ut, så det går hyffsat fort. Dock så bör man vara 2 pers.

För att unvika (fukt) problem så se till att du har en fungerade ventelation i huset. Det är den fuktiga innomhus luften som skapar problem när den kommer upp på vinden. Den ska venteleras bort.
Framför allt i badrum,tvättstuga,kök.

Ju tjockare isolering du lägger på destoviktigare är det att fukten åker ut med ventelationen.

Isoleringstjockleken bör vara totalt enligt energimyndigheten 500mm.

Dock om man inte har plast skulle jag rekomendera en viss försiktighet. Gränsen med vad som funkar o inte funkar verkar vara hår fin.

lägg först på kanske 300mm.. om det funkar bra.. lägg då på lite till.
 
Tack för det utförliga svaret!!:)

Ett litet förtydligande om pappret på isoleringen... vår fundering var om man måste lyfta den överst, alltså lägga den nya isoleringen under eller om pappret kan vara kvar i mitten?
 
Har kollat runt en hel del på forumet och just nu lutar det mot att spruta in ekofiber därför att det inte finns någon diffspärr på vinden.

En del på forumer menar att cellulosaisolering inte kräver luftavledning utan att isoleringen kan sprutas ända ut mot taket. Stämmer det? Vill gärna ha flera åsikter om detta!!! :)

Jag har tolkat det som att spånet som finns där nu kan ligga kvar om man använder cellulosa, men hur är det med de glasfiberskivor som finns på vissa delar av vinden? Ska de tas bort helt?
 
Och så den mest kritiska frågan...ventilationen på vinden? Någon???:)
 
J&J skrev:
Har kollat runt en hel del på forumet och just nu lutar det mot att spruta in ekofiber därför att det inte finns någon diffspärr på vinden.

En del på forumer menar att cellulosaisolering inte kräver luftavledning utan att isoleringen kan sprutas ända ut mot taket. Stämmer det? Vill gärna ha flera åsikter om detta!!! :)

Jag har tolkat det som att spånet som finns där nu kan ligga kvar om man använder cellulosa, men hur är det med de glasfiberskivor som finns på vissa delar av vinden? Ska de tas bort helt?
Bort med glasfiberskivorna..! :)
spånet kan ligga kvar. Enda skälet att ta bort den är för att spara på utrymmet.
Cellulosa direkt mot yttertaket, kan nog fungera. Men jag skulle kolla det först med den tillverkaren som jag skulle välja, vad dom tycker..
 
J&J skrev:
Tack för det utförliga svaret!!:)

Ett litet förtydligande om pappret på isoleringen... vår fundering var om man måste lyfta den överst, alltså lägga den nya isoleringen under eller om pappret kan vara kvar i mitten?
Det är en fördel att ha pappen överst.. men du kan ha den under o lägga på ny isolering med papp ovanpå.
 
J&J skrev:
Och så den mest kritiska frågan...ventilationen på vinden? Någon???:)
Tror inte du kommer få något bra svar här.. Ventelation på Vinden är svårt.

För mycket ventelation = kan leda till problem
För lite ventelation = kan leda till problem

Jag tycker inte du ska pilla på ventelationen (på vinden alltså) överhuvudtaget utan avvakta.

Teoretiskt borde du kunna skippa ventelationen på vinden helt. OM du har tillräckligt bra ventelation innomhus. Fast det är nog inget som jag skulle rekomendera.. ;)
 
Tackar och bockar! :) Börjar bli lite klokare, nu gäller det bara att hitta bra priser men framför allt försäljare av ekofiber. De verkar inte växa på träd här uppe i norr, och det får mig att bli orolig för högre priser...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.