Hej :)

Vi ska lägga om till golvvärme(uponor) från radiatorer i en toalett och entré tillbyggnad 5 m^2 som skedde på 1980 talet. Huset från 1934. Nu gäller dock inte frågan golvvärme, utan möjlighet att isolera det när man inte kommer till underifrån, då det ej finns ingång till krypgrunden bara luftventiler. Krypgrunden är ganska hög troligtvis runt 50cm.

:confused:Fråga 1: Måste jag ta bort hela golvet så att bara reglarna syns, dvs så man ser marken? Går det överhuvud taget göra en sådan här om-isolering av golvet, dvs går det isolera underifrån när man bara kan komma till över ifrån? Alternativet är kanske att spruta in någon form av isoler-skum upp mot golvet genom luftnings-ventiler osv.
:confused:Fråga 2;Hur tjock och vilket material ska jag isolera under golvet med med tanke på golvvärme?
:confused:Fråga 3;Jag antar att man fäster tex. stenull med långa spikar typ? Men det blir ju inte roligt eftersom jag inte kommer till underifrån. Som sagt hur gör man detta enklast?

Anledningar till att vi vill ta upp golvet:
1. Det är väldigt kallt utrymme. (beror på punkt 1 och 2) Är dörren stängt mot toaletten blir det ordentligt kallare där än i resten av huset. Golvet har troligtvis inte isolerats tillräckligt nerifrån. fix: Ska isoleras om.
2. Radiator(värme)rör in till rummet drogs genom krypgrunden som är oisolerad. fix: Ska dras om genom uppvärmt utrymme.
3. Vi har sedan vi köpte huset tänkt skaffa golvvärme i entré-hallen som torkar blöta barnskor m.m

Jag har sett att det går isolera krypgrunder med stenull underifrån. Utan åverkan på golvet ovanifrån.

Antar att det är speciellt viktigt att isolera ordentligt i golvet då jag ska ha golvvärme.

Mvh Per
 
Riv ut hela golvet och bjälkar, kantisolera med 10 cm frigolit, fyll kryputrymmet med lecakulor, lägg ett lager 10 cm frigolit, montera 8 mm armeringsmatta på distanser, lägg golvvärmeslangen med fästen i armeringen och gjut till färdig nivå
 
Tack pirk, detta tillvägagångssätt gör alltså att man fyller ut hela luftrummet med någon kubik lecakulor (bortsett från frigolit).
Är detta verkligen det bästa sättet?
Jag antar att man bör undvika dra dra radiatorrör genom lekakulorna och istället dra dem genom väggen in till detta utrymme?
Är det inte bättre med viss lufttillströmning i krypgrunden. Finns det inte risk för mögel?
Ska det in någon fuktspärr i golvet också?
Pirk, har du några referenser på en sådant här tillvägagångsätt där det fungerat år efter år?
Mvh Per
 
Jag har själv utfört detta flera gånger, och även i mitt hus som är ca 90 år gammalt. Det började med dålig lukt i en hall, och när jag kollade upp det hela var det ett avlopp till tvättstället som läckt under många år. När jag rev i det hela och såg att en bärlina var skadad och kryputrymmet var ungefär som i ditt fall bestämde jag mig för att riva ut skiten. Gör efter mitt förslag och du kommer aldrig att ångra dig. Vänta till Juni-Juli så fungerar det skapligt där hemma under byggtiden. Kan du även se att något har hänt med ledningar mm kanske du kan få med försäkringsbolaget.
 
Tack pirk! Det blir nog att jag gör så dock,
- kunde någon mer kommentera tråden, att ni gjort likadant . det vore det toppen !?!
 
Står om det i den senaste exet av "gör det själv" Köp den vet ja
Ha det
 
Säljer dom inte "Gör det själv" i butik? Hittade den inte på Maxi Ica i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.