Jag har precis monterat upp en billig knuttimrad byggsats på 20 kvm. "Timmert" är 28 mm. Detta monterade jag på ett bjälklag på 45x145 mm då jag tänkte att det var lika bra att slänga i lite isolering (glasull) för framtida bruk. Stugan står på lecablock som i sin tur står på ett bärlager med 0-32 mm grus.

I dagsläget ska stugan agera ett enkelt ouppvärmt förråd. Längre fram troligen uppvärmt förråd/gäststuga och kanske till och med att något av barnen flyttar ut där, därav isolering av golvet nu när jag ändå slängde upp stugan. Golvet som hängde med satsen är 22 mm spont som ska spikas, blir ev enklare laminatgolv på det i framtiden.
Ska jag lägga på ångspärr (när jag ändå håller på) i golvet nu när det ska stå oisolerat i övrigt och ej uppvärmt?

Om/när det ska isoleras vidare i framtiden och värmas upp (ev. någon mindre luftvärmepump), blir det inte mycket till isolering (äter upp innermått för mycket). Max 100 mm i väggar, 170 mm i tak och då 145 mm i golv. Kommer det att över huvud taget behövas ångspärr med dessa dimensioner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.