Äldre hus från 1962 med stomme av y-tong lättbetong. På övervåningen är det kallt som satan på ytterväggarna mot kattvindarna samt golvet nära vintertid. I botten av kattvindarna ligger kutterspån 10 cm med vad som ser ut att vara vindduk i botten. Sedan har tidigare ägare lagt glasull ovanpå kutterspånet som luktar lite intressant ser inget mögel dock. Nu vill jag ta bort kutterspånet och ha råd hur jag ska isolera ordenligt. Huset saknar ju ångspärr, ska jag installera den i efterhand eller köra med ny vindduk i botten och lägga 200 mm stenull?
 
Jag kan inte minnas att det fanns vindduk 1962. Det var nog asfaltpapp med varierande asfaltmängd (och ångmotstånd). Kutterspån och mineralull är ingen bra kombination. Om asfaltpappen är OK kan du behålla den annars byta mot något liknande. Återfyll med cellulosaisolering, inte mineralull.
 
J justusandersson skrev:
Jag kan inte minnas att det fanns vindduk 1962. Det var nog asfaltpapp med varierande asfaltmängd (och ångmotstånd). Kutterspån och mineralull är ingen bra kombination. Om asfaltpappen är OK kan du behålla den annars byta mot något liknande. Återfyll med cellulosaisolering, inte mineralull.
Varför är det ingen bra kombo?

Är det dumt att sätta en riktig ångspärr i äldre hus? Som här på kattvinden?

Jo du har nog rätt den är svart så det är nog inte en vindduk. Okej menar du skivor med cellulsaisolering på vertikalen (väggen) och lös sådan där kutterspåna var?
 
Asfaltpapp var den tidens diffusionsspärr. Det fanns inte plastfolie 1962. Så länge du inte ändrar på väggarnas isolering och allt ser bra ut finns det ingen anledning att byta. Ska man kombinera kutterspån (hygroskopisk isolering) med mineralull (icke-hygroskopisk isolering) så bör mineralullen ligga innerst/underst. Du har antagligen fått kondens i glasullen som gett upphov till lukt och färgprickar.
J jacha skrev:
menar du skivor med cellulsaisolering på vertikalen (väggen) och lös sådan där kutterspåna var?
Ja.
.
 
janwide
I vår kåk från 1960 består vindspärren av något svart pappersmaterial samt gamla kartonger och tidningspapper.
 
Är det dumt att sätta ångspärr i äldre hus på kattvinden innan isoleringen?
 
Den frågan har inget enkelt svar. Det beror dels på vad man menar med ångspärr (hur ångtät den ska vara), isoleringstyp och isoleringstjocklek mm.
 
J justusandersson skrev:
Den frågan har inget enkelt svar. Det beror dels på vad man menar med ångspärr (hur ångtät den ska vara), isoleringstyp och isoleringstjocklek mm.
Är nog smart som du säger att skippa riktig ångspärr.

Har nog kommit fram till följande. Sätta ångbroms i botten typ denna: https://www.bygghemma.se/hus-och-by...MI-cmi9ffI4QIVidOyCh2FQwqxEAQYAiABEgKITvD_BwE och sedan cellulosa isolering ovan på det och cellu-skivor på vertikalen.
 
Lösull kan man inte installera själv, däremot skivor. Det krävs utrustning och särskild kunskap för lösullen.
 
J justusandersson skrev:
Lösull kan man inte installera själv, däremot skivor. Det krävs utrustning och särskild kunskap för lösullen.
Ger skivor lika bra effekt att ha horisontellt?
 
Ja, bara de tätar mot reglarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.