Hej!
Vi flyttade nyligen in i ett 2-plans radhus byggt 2008.

På vinden är röret från köksfläkten (det vänstra röret) inte isolerat ända upp till taket - är det normalt eller behöver det åtgärdas?

Takpanelen är missfärgad runt genomföringen till det röret, men träet är hårt/torrt.
Kan det bero på läckage i genomföringen eller på kondens från röret?

Hälsningar, Jonas Bild på två ventilationsrör i en vind, där vänstra röret inte är isolerat upp till taket och träpanelen runt genomföringen är missfärgad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Isoleringen fyller två funktioner, Det är dels en brandisolering. Den skall isolera hela vägen ut genom brännbart material. Jag tror att det kan räcka ur brandsynpunkt om det är minst 30mm luftgap mellan röret och trätaket.

Dels skall isoleringen hindra att det blir kondens inne i röret. I röret har du varm fuktig luft, om röret kylls ned genom den kalla vinden. Så riskerar man att kondensvatten droppar ned på spisen.

En så kort oisolerad sträcka tror jag inte är något problem för kondens.

Fuktfläcken på taket är lite svårare att få kläm på. Det är ju tänkbart att det oisolerade röret blir väldigt kallt när fläkten inte är igång. Och därmed kyler ned området runt det. Det blir kondens. Men det är fria spekulationer från mig.

För att avgöra om det ev. är läckage, skulle jag köpa en enkel fuktmätare och kontrollera fuktnivån i träet i samband med regn, snösmältning, och varma fuktiga sensommardagar. Då kanske man kan få kläm på orsaken.
 
  • Gilla
Bostad1
  • Laddar…
Om jag inte missminner mig, så skall en imkanal vara isolerad hela vägen upp i huven med minst IE15 (30mm brandnätmatta).
Oisolerad kanal skall hållas minst 100mm ifrån brännbart material.

Jag hade öppnat upp och kollat hur högt upp det är oisolerat, och satt på isolering på delen där det fattas, med "press".
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.