Hej!

Funderar på att isolera det synliga av husgrunden till sommaren utvändigt och undrar helt enkelt vad man ska använda sig av för isolerskiva/skivor?

Huset är dränerat 2001 och förra ägaren har dragit upp platon mattan så den sticker upp 2-3dm ovan mark vilket inte är så snyggt så tänkte gräva ner en bit och sätta isoleringen från en bit ner i marken och sen täcka hela synliga husgrunden.
 
Det börjar bli sommar - hur tänker du göra? :)

Jag har nu bläddrat igenom 6 sidor i Isoleringsforumet utan att hitta ett enda bra svar på min fråga - så jag lyfter denna tråden.
För egen del gäller det ett souterränghus med halva källaren ovan mark. Vid renovering rev vi bort den invändiga isoleringen då den var fuktig på sina ställen (nordöstläge, ovan mark!). Det innebär nu att vi mer eller mindre har kallras från väggarna på vintern (putsad betonghålsten med ståluppdreglad innervägg).

Ett hyreshus på orten håller på med tilläggsisolering som jag sneglar lite på. Där ser dom ut att sätta stenullsskivor dikt an den putsade väggen. Har dock inte listat ut vad dom tänker göra utanpå detta. Lösningen kanske kommer bara dom sätter lite högre fart. :)
 
Vårt hus är också nydränerat för 5-10 år sedan, men då isolerade man inte. Dock så ser man en tredjedel av källaren. Kan man i efterhand nu isolera det man ser? Säg att man ställer en skiva på höjden som är 1.20 och då gräver ner den 20cm.
 
Efter ytterligare sökande kan jag konstatera att det jag letat efter är 'grundmur' å 'källarmur' inte var korrekt benämning. Det verkar helt sonika kallas sockel. Och söker man på sockelisolering finns det en hel del bra info.

Men som vanligt verkar det finnas 2.000 olika alternativ så det blir till att snacka med bygghandlarn vilka metoder han förespråkar och säljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.