Hejsan!

Sett några trådar som snuddar vid denna fråga men tänkte kolla lite om jag tänker rätt.

Till våren tänkte jag bygga en liten stuga med källare. I källaren tänkte jag ha datorrum och framförallt hemmabio. För att få lite bättre akustik så tänkte jag isolera innerväggarna. Det verkar ju vara ett riskabelt projekt om man läser andra trådar men jag har en idé att kanske göra enligt bilden:
MliGkNG.png

Från vänster:
Yttre isolering
Betongväggen
Luftspalt på några cm.
Stålreglar 45mm med isolering.
Fibergipsskiva
Sedan någon slags filtbeklädnad av skivorna.

Om det borde funka? Det är ju inga organiska material?

Lite extra info:
I över- och underkant kommer det finnas en luftspalt och golvsockeln kommer vara av den typ med luftspalt.
Den övre kommer vara innanför ett akustiktak, typ: http://www.ecophon.com/sv/produkter/Akustiktak/Sombra/Sombra--A/
Med kanske 20cm distans från fulla takhöjden.

Uppvärmning kommer vara T2 Reflecta plattor med T2-röd golvvärme.
https://www.pentairthermal.se/produ...spx?id=tcm:507-23801&catid=tcm:507-17746-1024
Golv är lite oklart ännu.

Tilluft kommer via ventil i ett fönster i rummets ena kortsida.
Funderar på en frånluftfläkt i andra kortsidan av rummet innanför akustiktaket. Typ pax passad 31.
Lite osäker om den ska gå vidare till våningen ovanför eller bara rätt ut.

Rummet blir ca. 3,5x5,5m
 
Hejsan!

Är det ljudisolering (för att inte störa / störas) eller reglering av rumsakustiken som du vill göra?
Konstruktionen på skissen fyller tyvärr nästan ingen funktion vare sig det gäller ljudisolering eller reglering av rumsakustiken.
 
Björn Melander Björn Melander skrev:
Hejsan!

Är det ljudisolering (för att inte störa / störas) eller reglering av rumsakustiken som du vill göra?
Konstruktionen på skissen fyller tyvärr nästan ingen funktion vare sig det gäller ljudisolering eller reglering av rumsakustiken.
Det är för att få något bättre akustik än med vanliga putsade betongväggar. Sedan kommer det kompletteras med lite ljudabsorbenter. Men du menar att det skulle vara helt onödigt att göra såhär? Att det inte skulle bli nån skillnad?
 
Ok, då är det rumsakustiken du vill förbättra.

Mitt råd är att först ta reda på hur du vill använda ditt rum och hur högt du vill lägga ribban vad gäller akustiken.

För många är det fullt tillräckligt med en mysig ombonad känsla i sitt biorum och att det är häftigt med lite basmuller och ljud som kommer i 5.1.
För andra kanske det finns önskemål med en bra ljudåtergivning med ett jämnt frekvenssvar från rummet, dvs en så naturtrogen återgivning av själva inspelningen som möjligt. Om så är fallet behöver du göra akustikreglerande åtgärder i rummet och här är tyvärr inte dyra högtalare och guldpläterade kontaktdon hela lösningen. Tänk att högtalarna och rummet bildar ett system som samverkar tillsammans (du lyssnar ju både på rummet och högtalarna).

Den första och viktigaste åtgärden är att tämja basen bredbandigt då den bla har en maskerande inverkan på övrigt frekvensområde. Man kan aldrig absorbera basen för mycket.
Det enklaste sättet att absorbera basen på är så djupa konstruktioner som möjligt med ljudabsorberande material (tex. Isover Flexibatt). Ett ljudabsorberande materials förmåga att absorbera låga frekvenser står i paritet till materialets och konstruktionens tjocklek.

Effektiva ställen att absorbera bas på är i hörn (vägg / vägg, vägg / tak) då ljudtrycket är störst där. Rent praktiskt kan det göras genom att man skär hörnen 45 grader och bygger "superchunks". Framväggen (bakom fronthögtalarna) är också viktig att absorbera med så djup konstruktion som utrymmet medger (frontarna blir rundstrålande i basen). För att absorbera de allra lägsta frekvenserna krävs ytterligare åtgärder men det går jag inte in på här.

Första reflexer på väggar och tak behöver också regleras med minst 50 mm ljudabsorbenter. Tillför man luftspalt bakom kommer absorbenten att absorbera ännu längre ned i frekvens.

Ett vanligt "misstag" brukar vara att tillföra rummet tunna textiler, Moltontyg, heltäckningsmatta osv. utan någon akustisk åtgärd av basen. Resultatet blir då att all energi i diskanten dödas medan basen blir okontrollerad med en lång efterklangstid som maskerar mellanregister och diskant på ett oönskat sätt.

Detta var lite grundläggande om rumsakustik och vad man enkelt kan göra för små pengar, och som ger betydligt mer "bang for the buck" vs att köpa dyra högtalare osv. då allt material kan köpas på närmsta brädgård.

För att bygga ett riktigt high-end rum behöver rummet mätas upp och beräkningar behöver göras. Men det är ett annat kapitel.
 
Redigerat:
  • Gilla
TeroM
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Ok, då är det rumsakustiken du vill förbättra.

Mitt råd är att först ta reda på hur du vill använda ditt rum och hur högt du vill lägga ribban vad gäller akustiken.

För många är det fullt tillräckligt med en mysig ombonad känsla i sitt biorum och att det är häftigt med lite basmuller och ljud som kommer i 5.1.
För andra kanske det finns önskemål med en bra ljudåtergivning med ett jämnt frekvenssvar från rummet, dvs en så naturtrogen återgivning av själva inspelningen som möjligt. Om så är fallet behöver du göra akustikreglerande åtgärder i rummet och här är tyvärr inte dyra högtalare och guldpläterade kontaktdon hela lösningen. Tänk att högtalarna och rummet bildar ett system som samverkar tillsammans (du lyssnar ju både på rummet och högtalarna).

Den första och viktigaste åtgärden är att tämja basen bredbandigt då den bla har en maskerande inverkan på övrigt frekvensområde. Man kan aldrig absorbera basen för mycket.
Det enklaste sättet att absorbera basen på är så djupa konstruktioner som möjligt med ljudabsorberande material (tex. Isover Flexibatt). Ett ljudabsorberande materials förmåga att absorbera låga frekvenser står i paritet till materialets och konstruktionens tjocklek.

Effektiva ställen att absorbera bas på är i hörn (vägg / vägg, vägg / tak) då ljudtrycket är störst där. Rent praktiskt kan det göras genom att man skär hörnen 45 grader och bygger "superchunks". Framväggen (bakom fronthögtalarna) är också viktig att absorbera med så djup konstruktion som utrymmet medger (frontarna blir rundstrålande i basen). För att absorbera de allra lägsta frekvenserna krävs ytterligare åtgärder men det går jag inte in på här.

Första reflexer på väggar och tak behöver också regleras med minst 50 mm ljudabsorbenter. Tillför man luftspalt bakom kommer absorbenten att absorbera ännu längre ned i frekvens.

Ett vanligt "misstag" brukar vara att tillföra rummet tunna textiler, Moltontyg, heltäckningsmatta osv. utan någon akustisk åtgärd av basen. Resultatet blir då att all energi i diskanten dödas medan basen blir okontrollerad med en lång efterklangstid som maskerar mellanregister och diskant på ett oönskat sätt.

Detta var lite grundläggande om rumsakustik och vad man enkelt kan göra för små pengar, och som ger betydligt mer "bang for the buck" vs att köpa dyra högtalare osv. då allt material kan köpas på närmsta brädgård.

För att bygga ett riktigt high-end rum behöver rummet mätas upp och beräkningar behöver göras. Men det är ett annat kapitel.
Tack för ett långt och uttömmande svar!

Jag kan väl säga att jag ligger nånstans mittemellan. Gillar att det bara låter nånting men ändå lite kräsen. Jag kan väl säga att jag kommer köpa Dynavoice-högtalare, så där ligger ungefär ambitionsnivån på det hela.

Har googlat lite konstruktioner på basfällor och hittade nån hemmabyggd variant som jag förmodligen kommer köra på:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=604.0

Får se om jag då bara putsar väggarna och målar, en annan variant att jag sätter upp väggtegel på långsidorna, typ dessa:
https://www.bauhaus.se/vaggtegel-benevento-ultrafit-anthracite.html
Borde väl vara ok fuktmässigt? Man fogar ju inte heller dessa.
Och punktar med absorbenter på första kontaktytorna för ljudet.

Väggarna i kortändorna är jag lite osäker hur jag ska göra, om jag ska göra som jag tänkte först men med lite tjockare isolering och skippa fibergips och bara sätta reglar där jag vill montera t.ex. TV och klä med nåt tygmaterial. Dvs ha en mjuk vägg?

Tak blir:
http://www.ecophon.com/sv/produkter/Akustiktak/Sombra/Sombra--A/

Golv, förmodligen någon slags heltäckningsmatta.

Hur låter den lösningen då? :)

Känns skönt att det är ett halvår kvar innan bygget drar igång så man hinner få hjälp med sånahär grejer först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.