Hej byggnadsvårdsvänner! Håller på och rennoverar två rum i huset ifrån 1821. I det ena låg en ny trossbotten med stenull i. Det håller vi nu på o bryter upp för att istället lägga in vindpapp, kutterspån och överst linullsisolering.

Däremot verkar nästa rum, när jag idag tog bort mattan vara äldre. Golvet är 32mm tjockt och ingen synlig spik men ändå grovt, vid en glipa syns tydligt sågspån. Min fundering är, är det värt att ta upp sågspånen och byta mot kutter och lin? Känner mig splittrad, känns skönt att rensa ut o lägga nytt innan man gör iordning golvet, samtidigt onödigt att lägga pengar om det fungerar...

Ang. Grålumppapp så undrar jag helt enkelt om någon provat att sätta upp den rätt på timmervägg med lyckat resultat, kanske t.om. någon sitter på någon bild?
 
Har ni tid skulle jag vänta en vinter för att känna efter om det är varmt nog och dragfritt. Grå lumppapp har jag använt på vägg som underlag till tapet. Visserligen inte på timmervägg, utan på plank, OSB eller plyfavägg. Går det inte att slå en plyfa, kanske en tunn, på väggen innan för att räta ut timmerstommen, tror nämligen att de oftast är för "oräta" i gammalt hus. Nu talar jag kanske mot bättre vetande, men kanske går den att sätta ändå, tapetklister, kanske även nubb. Sätter jag mig vid datorn kanske jag petar upp någon bild....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.