Hej! Bor i ett hus från slutet av 1800-talet. Har tagit bort golvplankorna i ett rum för att isolera om golvet och för att täta till hål i väggarna och putsa upp dem så långt nerifrån jag kan komma. Under den gamla isoleringen ligger ett annat golv. Den gamla isoleringen av mineralull ligger med pappersidan upp och nerspikad vid sidorna mellan golvbjälkarna. Antar att torpargrund börjat under det andra golvet men är inte riktigt säker eftersom man inte kan komma in i krypgrunden i mitt hus och titta.

Har nu köpt ny isolering UTAN papper- tänkte inte på att det var någon skillnad på isolering med eller utan papper. Nu undrar jag om jag kan lägga mina golvplankor direkt på isoleringen eller om jag ska lägga på något papper, typ lumppapper eller vindskyddspappper mellan isolering och plankorna för att inte det skall komma ut någon glasfiber i rummet. Behövs det något som skyddar glasfibrerna från att komma ut i rummet om jag lägger spontade furuplankor som golv? Skulle jag har köpt den andra typen av isolering som har papper? Är det därför viss isolering har papper?Jag kan ju alltid byta den jag har köpt. Undrar också om jag måste ha en luftspalt under den nya isoleringen så att den inte ligger direkt på golvet? Den gamla isoleringen låg direkt på golvet och den ser bra ut men verka vara väldigt hårt packad. Den har legat där i nästan 50 år.
 
Isolering ska inte packas.

Det är bra med papp mellan isolering och ytskikt p.g.a. glasfiberdammet. Tanken med pappen är att hindra lutrörelser i isoleringen, används ofta där större luftrörelser sker.

Antar att torpargrund börjat under det andra golvet
Det är nog blindbottnen, ta bort ett par plankor och kika ner. Du kanske stöter på något som behöver åtgärdas eller ett par tätt sittande ögon hos en grävling ;)

Du kan även sätta vinpapp eller liknande mot blindbottnen ifall den är otät av springor/hål och liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.