Hej!

Jag ska väl börja med att presentera mig eftersom jag är ny här :) Jag och min sambo har nyligen blivit husägare (eller ruckel, kalla det vad man vill ;)). Det är i grund och botten ett väldigt nätt och charmigt litet hus, men mycket har förstörts under mindre lyckade årtionden. Vad vi hört så är det ett gammalt soldattorp som blivit flyttat till den plats det står idag någon gång i slutet av 1800, och då även blivit påbyggt. 2/3 av huset är timmer, den senare delen är grova stående bräder. Huset är rejält vanvårdat och måste totalrenoveras, men jag vill gärna göra det "på gammalt vis" och därför känner jag att jag passar bäst i det här forumet!

Det var lite bakgrundsfakta, känner att det kommer bli mycket man vill diskutera så småningom...mycket huvudbry.

Det jag funderar på (just nu) och gärna skulle vilja ha lite tips och erfarenheter runt, är takisoleringen. Vi skulle gärna vilja ha öppet upp till nock och med det följer en del funderingar runt isoleringen. Möjligheten finns att isolera på "utsidan" eftersom vi ändå måste renovera yttertaket, men hur mycket förändrar detta eg. husets karaktär? Idag finns ju relativt "tunn" isolering med god funktion...

Någon som haft det här problemet och hur har ni gjort?

Är iaf väldigt glad att jag hittat till detta forum! :)
 
Det är jättepopulärt att öppna upp till nock nu och det kan jag förstå, för det är ju snyggt. Men... det är mycket man riskerar att förstöra om man gör det - historiskt har det till exempel inte någon tradition och man förstör ju värdefulla innertak - man förvanskar husets karaktär.

Vad gäller taket är det ju bland det viktigaste att isolera, men rent praktiskt har jag faktiskt dålig koll på hur man gör det bäst. Här finns en artikel om isolering av vindsbjälklag:
http://www.byggnadsvard.se/?mcf=bk_...&-session=nestor:82EF45161b2671C336WPKViCBD31
 
Tack för svar! Vill bara tillägga att 2 av 3 rum på övre plan är helt oisolerade och inte inredda (kallvind), alltså öppet upp till nocken nu. Det tredje har används som sovrum och är mycket smaklöst "inrett" och isolerat med läskiga gullfiber-liknande saker. Detta är gjort nångång på 70-talet så inget är värt att bevara. Vill bara reda ut det, det är alltså inte tal om att förstöra några gamla fina innertak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.