Hej jag och min flickvän köpte ett hus för en månad sen. Huset byggdes 1905 av liggande timmerplank, ca 2.5 tum breda. Panelen är av typ pärlspont men utanpå den sattes en eternitbeklädnad på 50-60 talet nån gång. Invändigt var det tretexskivor uppreglade på timmerstommen. Pga att vi upptäckte ett hyffsat stort angrepp av husbock(!!) så blev vi tvungna att plocka ner alla skivor invändigt för att möjligöra en sanering. Nu är frågan hur man ska isolera dessa insektskadade väggar. Eterniten tänker vi inte ge oss på innan vi flyttar in så enda alternativet är invändig isolering.. förslag motages gladerligen..glasull o gipskivor, tretex igen, typ 50mm ekofiber med gipskivor utanpå eller vad är lämpligast? Folk med erfaranhet av husbock får också gärna höra av sig.
 

Har också ett hus från 1905 dock med stående plank och ingen husbock...

Jag isolerar invändigt med linullsisolering(så slipper man plasten) 2x45mm, reglar upp först så klart. Har blivit bra hittills iallafall. Innanför det har jag satt träskivor alt. råspånt. Ytskikt är inte bestämt än men lutar åt pappspända väggar.
 
Problemet är att jag hört att linisolering är väldigt dyrt, och jeg trodde det framgick att vi inte har så mycket pengar när jag skrev att huset var täckt av eternit :)
Är lin bättre eller billigare än tex ekofiber? glusull eller mineralull är nog inget alterativ eftersom jag är tveksam till att det funkar så bra ihop med en timmerstomme.
 

Allt är ju relativt. ;)

När jag har köpt har jag kunnat förhandla ner priset en hel del, men visst det är ju dyrare än mineralull.

Linull kommer i skivor vilket jag tyckte var väldigt bekvämt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.