Hej!

Vi har precis köpt ett nytt hus med tillhörande uthus och till sommaren är det dags att byta tak på ladugården som för närvarande har gamla betongpannor som ligger på bärläkt förankrad direkt i takstolarna. Då vi i framtiden planerar att isolera delar av ladan så vill vi förbereda så mycket som möjligt för detta. Det enklaste hade varit att slå råspont direkt på takstolarna, men då vi vill ha så mycket som möjligt av takbjälkarna synliga inomhus så funderar jag på följande: I bifogad bild ser ni hur det ser ut nu. Jag tänker mig att bara plocka bort betongpannorna och slå masonit på nuvarande bärläkt, sedan ströläkt, råspont, papp, bärläkt och pannor. Då kan vi senare inifrån enkelt isolera (även under nuvarande takstolar), sätta ångspärr och panel. Vad tror ni om detta?
DSC_0034.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ströläkt är ju inte mycket att spika råsponten i, men det kan man ju lösa genom att lägga i mellan befintlig bärläkt på takstolarna. Annars är det ju i princip som vilket standardtak som helst (beroende på avstånd mellan takstolarna iofs), så det är nog bara att tuta och köra :)
 
  • Gilla
perjohn
  • Laddar…
Tack thomasx!
Håller med, det blir inte mycket att spika i. Om jag lägger under befintlig bärläkt så får jag dock inte fördelen att kunna lägga isolering utanpå takstolarna (om än väldigt tunt) för att slippa köldbryggor. Det lutar då kanske åt att plocka bort befintlig bärläkt, slå masonit+ströläkt och sedan råsponten på denna. Blir förmodligen enklare än att såga till småbitar och lägga emellan...

Avståndet mellan takstolarna är 1.30, så det borde väl funka med 20 mm råspont, eller?
 
Ja, det är ju faktiskt ett rätt litet jobb att ta bort bärläkten, så det kan nog vara värt besväret. Men du får ju lite extra utrymme för isoleringestjocklek om du låter dem ligga kvar. I vilket fall får du ju ingen isolering ovanpå takstolarna.

Ja, 20, eller 22 räcker nog. För ett sådant här tak räcker kanske 17mm också, men det beror kanske på vilken typ av bärläkt man lägger ovanpå. Du kan ju faktiskt göra taket helt utan råspont också. Det finns ju genomtrampningssäker underlagsduk som läggs direkt på takstolarna, och sedan strö och bärläkt på det, men då använder man 45x45 bärläkt, tror jag. Väldigt smidig duk att lägga. Jag la en sådan på ett garagetak i somras. Det var dock en omläggning där det fanns råspont sedan tidigare.

Sök på underlagsduk så hittar du nog den varianten.
 
Tack för tipsen thomasx!

Intressant med genomtrampningssäker underlagsduk, men det tror jag inte jag vågar ge mig på...

Efter att ha konsulterat en byggingenjör med erfarenhet av gamla lador så har jag nu bestämt mig för att plocka bort den befintliga bärläkten, höja upp med stående 45x70 (eller 45x95) längs med högbenen och sedan spika råsponten direkt på denna. Masoniten och luftspalten fixar jag sedan inifrån mellan takstolarna. Anledningen till denna ändring är att jag insåg att det blir ganska krångligt att krypa omkring på masoniten och spika ströläkt.

Nästa moment är att sätta hanbjälkar mellan högbenen, för att förstärka konstruktionen i och med att taket blir tyngre. Det enklaste alternativet skulle såklart vara att spika 45x145 mot sidan av högbenen, men då jag ska ha synliga takbjälkar inomhus så vill jag gärna göra hanbjälkar av samma dimension som högbenen (5 tum 5) och fälla in dessa mellan högbenen. Jag har virke med samma dimension och patina liggande, så det kan bli jättefint. Det givna sättet att fälla in hanbjälkarna blir då att spika med spikplåt på var sida i skarven mellan hanbjälke och högben. Jag skulle dock gärna slippa spikplåten som ju blir synlig inomhus och istället fästa dem på något annat sätt, och här kommer min fundering:

Om jag fogar samman hanbjälkarna och högbenen med en genomgående gängstav (eller M10 eller M12?) med bricka och mutter på varje sida, tror ni detta blir tillräckligt starkt? Se bilden nedan för att se hur jag tänker.

Tacksam för alla tips!

DSC_0263.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.