Isolering av Jag har en friggebod på 9 m² som jag vill isolera. Idagsläget finns det bara ytterväggar, yttertak och golv. Måste jag ha en luftspalt mellan yttervägg och isoleringen, och hur bär jag mig åt för att få det. Måste jag öppna upp golvet och även plasten som ligger som fuktspärr närmast marken för att få en luftspalt? Om jag måste ha en luftspalt, måste den gå hela vägen upp i taket eller kan man fimpa av den där väggen möter taket?
Tacksam om någon har adressen till en bra guide på nätet. Har letat men inget hittat.
 
Totte_S
Du bör/ska ha en luftspalt mellan panel och isolering. Kan ordnas genom att spika fast läkt i facken och på läkten spikar du masonite eller annan tunn board. Sedan isolering, därefter gips eller panel eller vad du vill ha som innerväggar. Tänk på att fixa med elen innan du sätter innerväggarna. Ska du ha öppet upp i nock och isolerat så gör du likadant hela vägen runt. Om du bara ska ha stödvärme eller bara uppvärmt tillfälligt så struntar du i diffussionstät plast i väggarna. Ska du isolera seriöst så måste du även ha det i golvet och om du inte kommer åt underifrån så finns det ju inget vettigt alternativ till att lyfta golvet. Om du bara skall värma upp kortare perioder kanske det går att lägga ett lager cellplast dirket på befintligt golv och ett nytt ovanpå, fast då blir det nog problem vid dörren.
Plasten under förstår jag inte riktigt. Ligger den på marken som fuktskydd så behöver du inte röra den.


Hittade inte heller någon vettig länk lite snabbt. :(
 
Om man ska ha frostvakt på vintern och ouppvärmt på sommaren, ska man ha diffussionstät plast då?

Håller på att bygga en ny friggebod, isolerad.
 
Det skulle jag skippa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.