Suttit och kollat runt lite i en del trådar, får dock inget grepp om det jag vill veta. Jag skall isolera ett förråd/redskapsbod av modellen fristående (bor i lägenhet med täppa). Vill då mest bara få en hyffsat anständig temp på vintern, detta så inte elmaskiner, målarfärg etc tar skada. Ytterväggar är av gips, jag har sedan satt papp både i vägg och tak, samt endast en tunnare variant av gullfiber. Utanpå detta 12 mm spånskiva. Kan dett duga för att hålla en temp på ca 5-10 grader med bara ett litet 1000w element? Givetvis utan att detta skall gå hela tiden. Har även en frysbox som "värmekälla" i förrådet.

Alla åsikter mottages tacksamt....
 
Jag har isolerat en del av garaget som förråd.

Det skiljer sig lite efter som det är gjuten grund (dock oisolerad).

Jag har använt 95mm i väggarna och 170mm i taket.
På vintern har jag ett fläktelement på 2000W som bara går igång ibland för att hålla förrådet frostfritt.

Jag är nöjd med komforten som förråd betäcknat.
 
Lite följdfrågor...

Hur isolera taket ifall förrådet har korrugerat plåttak. Lägger man masonit och plast för att skapa luftspalt och sedan isolering???

Orolig för mögel...
 
ska du ha under 13 grader så ska du inte ha plast i väggar o tak. Bättre att ev fukt kan vandra genom väggar o tak.

En fråga har jag oxo.. är du säker på att frysen klarar ner till 5 plussgrader.. min frys jag köpte för nått år sedan fick inte förvaras i ett kallare rumm änn 12 + grader har jag för mig..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.