Har precis flyttat in i ett kedjehus med ett oisolerat uteförråd på 5 kvm. Förrådet står på gjuten platta med regelverk och vindduk i väggarna. Som rubriken lyder så ska förrådet nu isoleras och stängas in med spånskiva där målet är att hålla temperaturen över nollan med minst 5-10 plusgrader året runt, eventuellt med hjälp av ett litet element. Cyklar året om så under vinterhalvåret kan det bli en del fukt från cykeln som behöver ledas bort.

Från byggherren fick jag till svar att ångspärr inte behövs men att det erfordras ventilering mellan takisolering och råspont samt själva förrådsutrymmet.

Jag förstår det som att en ventil sätts i vardera ända av förrådet för att orsaka tvärdrag i rummet. I väggarna sätts isolering bara in men att isoleringen i taket läggs mot en läkt så att det skapas en luftspalt mellan råspont och isolering. Men sedan ser jag inte hur ventilation uppnås i luftspalten så att luften där kan transportera bort fukten. Det finns ju ingen väg där uppe till uteluften, är det något jag har missat? Finns det något i övrigt som är bra att tänka på så att det blir rätt gjort?

Besitter noll erfarenhet av snickeri så uppskattar så övertydliga svar som möjligt. =)
 
  • Oisolerat uteförråds innertak med synliga takbjälkar och bristande ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uteförråds tak med synlig vindduk, regelverk och isolering i syfte att förbättra ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av oisolerat uteförråd med träregelverk och vindduk, redo för isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti ett oisolerat uteförråd med synliga träreglar och vindduk, i förberedelse för isolering och installation av spånskiva.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Helt riktigt så måste luftspalten i taket mellan isolering och råspont stå i förbindelse med uteluften. Gissningsvis kan man borra några hål i tvärbalkarna mellan takstolarna i varje takstolsfack. I båda ändarna av facken.

Vindspärr (papp) på isoleringen upp mot luftspalten.

Tycker det borde räcka att montera en väggventil. Om dörrlisterna är riktigt täta så kanske man kan ta bort en bit, alt byta en mot en dammlist. Det ska ventileras lagom mycket. Man vill inte ha korsdrag, för då behöver man inte bry sig om att isolera... Hur ventilationen fungerar påverkas mkt av hur blåsigt det är.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Helt riktigt så måste luftspalten i taket mellan isolering och råspont stå i förbindelse med uteluften. Gissningsvis kan man borra några hål i tvärbalkarna mellan takstolarna i varje takstolsfack. I båda ändarna av facken.

Vindspärr (papp) på isoleringen upp mot luftspalten.

Tycker det borde räcka att montera en väggventil. Om dörrlisterna är riktigt täta så kanske man kan ta bort en bit, alt byta en mot en dammlist. Det ska ventileras lagom mycket. Man vill inte ha korsdrag, för då behöver man inte bry sig om att isolera... Hur ventilationen fungerar påverkas mkt av hur blåsigt det är.
Tack för svaret Oldboy.

Just nu är jag inne på att endast isolera väggarna för att höja temperaturen något, kanske är det tillräckligt. Om det visar sig att även taket behöver isoleras kommer jag troligen ta in hjälp så det blir korrekt utfört.

Dörrlisterna är täta och förrådet är beläget mellan husen så det är inte blåsigt alls.
 
Om taket blir oisolerat så går såklart den mesta värmen ut den vägen. Det är förvisso ett litet förråd men det blir att elda för kråkorna bokstavligt.

Ett alt för takluftning är "mögelstopper" el likn produkter. Man tar upp hål i taket och monterar den typen av "ventiler" 1-2 per fack. Tror dock att man måste ha ett yttertak ovanpå. Dvs det räcker inte med bara papp på taket, särskilt inte på låglutande tak.

Kom just på ytterligare en lösning (kanske?). Att isolera ovanpå taket och sedan lägga ett nytt yttertak. Bara en idé.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.