Jag har en fråga angående fläktrör.

Vår VVSare har isolerat vårt fläktrör med någon silveraktig isolering och ett nät runt det. Röret ligger direkt över fläkten och upp genom mellanbjälklaget, längre har han inte dragit det ännu.

Nu undrar jag var den här isoleringen är till för och om den är nödvändig? Problemet är att isoleringen ökar diametern på fläktröret från ca 160 mm till 400 mm, vilket kraschar hela vår planering av överskåpen och i princip förstör hela köket.

Om isoleringen är till för brandsskyddsegenskaper är det ju inte så mycket att orda om, då får vi börja fundera på kolfilterfläkt istället. Men om det skulle vara möjligt att dra ett oisolerat fläktrör iaf direkt över fläkten så skulle det rädda hela vårt kök.

Jag vet ju att vi kan kontakta VVS killen direkt, men det är ju helg nu och vi vill gärna ha en handlingsplan till måndag när vi ska ringa honom.

Alla kunniga byggare därute kan nin inte hjälpa mig?
 
Det låter som en "häftig" isolering.

Isolering har man av 2 skäl. Dels för brand. Dels för att förhindra kondens. Kondens problemet uppstår så vitt jag förstår framförallt där fläkten passerar kallt utrymme, på vinden etc. Då finns det risk att luften från köket fäller ut kondens inne i röret om röret är kallt.

Brandisolering är normalt 30mm (ökar alltså diametern med ca 60mm). Det finsn tydligen platser där brandisoleringen måste vara tjockare. Den normala isoleringen skall stå emot brand i 15minuter, på platser där utryckningstiden för brandkåren är längre måste nab tydligen öka isoleringen.

Jag TROR att du inte behöver ha brandisolering på röret där det går inne i köket (typ inne i ett skåp). Syftet med isoleringen är ju att hindra brand från att spridfa sig ut ur köket via röret. Brinner det inne i röret så brinner det ju redan först i köket. Ring den lokale sotaren innan du pratar med rörkillen, då får du korrekt lokal information.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.