K
Hej

Nu behöver jag hjälp av expertisen här för att förstå vad rörmokaren har gjort och om det är lämpligt eller ej. Och vad jag eventuellt ska göra istället?

Rörsystem med flera ventiler och isolering, korrosion synlig, inomhusinstallation, möjlig underhållsfråga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hade en entreprenad på plats förra hösten som bland annat kopplade ur och återinstallerade vår bergvärmepump (Nibe F1226) och bytte den där vätskan som pumpas upp och ner i borrhålen. I samband med det tejpade han också ett rejält tjockt lager skum-tejp på rören till/från borrhålen (mellan pump och vägg).

Rör med isolering, korrosion och tejp, behöver underhåll, vitmålad vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu hade vi av andra skäl en besiktningsman på plats för ett par veckor sedan som såg detta och reagerade och tyckte det såg olämpligt ut för att det isolerade fukt vilket kunde skada rör och reglage. Jag började plocka bort delar av tejpen och det är mycket riktigt mycket fuktigt under tejpen. Jag har tagit bort delar och det ser inte jättekul ut under. Det dryper av kondens och droppar på golvet. (kan ju tillägga att det är -14 här just nu)

Rörledning med isolering genom vägg, tejpade fogar, synliga vattenfläckar och tecken på åldring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så jag undrar
- Är det normalt med mycket kondens på rören mellan pumpen och ytterväggen så här års?
- Är det en vettig åtgärd mot kondensen som rörmokaren har gjort? Eller bör jag ta bort det och ersätta med något annat? I så fall vad?

Rörinstallation med isolering, genombrott genom vägg, potentiell vattenskada, reparationsbehov, sliten isoleringsmantel, rörböjar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
K
Besiktningsmannen svamlar. På med ny isolering! Att linda armaflextejp var väl inte jättesnyggt gjort av rörmokaren, men fyllde sin funktion.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C
K klub skrev:
Jag började plocka bort delar av tejpen och det är mycket riktigt mycket fuktigt under tejpen.
Bara så du är med på hur det fungerar är det viktigt när man kondensisolerar att det blir lufttätt överallt, just så att det inte kommer in fuktig luft under isoleringen som kondenserar på röret. Eller för den delen rinner ner kondensvatten innanför isoleringen i den mån någon del är dåligt isolerad.

Annars är det i sig inget fel på Armaflex-remsan, även om det inte är meningen att den skall användas på det sättet. Å andra sidan inte ovanligt att det ser ut ungefär så där. Jag kanske är lite snobb när det gäller rörisolering, men kolla Armaflex monteringshandbok om du vill göra det "by the book". Rätt enkelt att få ett funktionellt och snyggt montage om man har lite fallenhet för "klippa och klistra". Dock inte helt gratis, så man kan tycka att det är slöseri med dyrt material att inte göra det ordentligt.
 
K
Tack för er input.

Hur kan man lösa detta på annat sätt än med armaflex-tejp?
 
C
K klub skrev:
Hur kan man lösa detta på annat sätt än med armaflex-tejp?
Kikade du i monteringshandboken? Där beskrivs det hur man "ska" göra.
Påfyllningskopplet (sektionen med de två blå kranarna) är ju inte så roligt att försöka isolera "manuellt" så det kommer normalt med en färdig frigolitlåda, t.ex.:
6246343_w.jpg
Vet inte om du hade en sådan låda? Av all gängtejp att döma ser det ut som att man byggt ihop ett eget koppel.
Annars är det i princip bara att klä in allt med rörskålar enligt anvisningarna och svära över alla onödiga rörböjar.
 
K klub skrev:
Nu hade vi av andra skäl en besiktningsman på plats för ett par veckor sedan som såg detta och reagerade och tyckte det såg olämpligt ut för att det isolerade fukt vilket kunde skada rör och reglage.
Vad var det för besiktningsman? Rören ska vara lufttätt isolerade just för att det blir massor av kondens annars.
 
K
Den tidigare isoleringen var inte tät. Det blev ändå kondens och det var plaskblött innanför isoleringen och vissa delar har börjat rosta.

Hur tätar man bäst mot fasaden?
 
C
K klub skrev:
Den tidigare isoleringen var inte tät. Det blev ändå kondens
Det ska, som sagt, vara tätt för att undvika kondens.
 
K
C cpalm skrev:
Det ska, som sagt, vara tätt för att undvika kondens.
Tack för förtydligandet.
Det var alltså att det inte var tätt som besiktningsmannen reagerade på och orsaken till att jag slet bort den gamla isoleringen.

Nu vill jag förstå hur det är tänkt att vara så det blir bra när jag gör om jobbet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.