Tänke isolera mitt altangolv ungefär som i länken nedan men har lite funderingar!
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8063/0#0
Jag har isolerat övriga delen av altanen d.v.s. väggar och tak och satt in isolerade fönster för användning som ett uppvärmt extrarum på vinter.
I väggar och tak har jag satt in fuktspärrar.

När det kommer till golver så står altanen ca 1m från marken så jag tänkte sätta upp asfa bord underifrån och och lägga in isolering.
Frågan är:
Behöver jag en luftspalt mellan isoleringen och trallgolvet?
Behöver jag  en fuktspärr och kan jag lägga den ovanpå trallgolvet?
Jag tänkte i så fall lägga Parkettgolv men frigolitmatta (Dämpmatta) under parketten, eller vad det kallas?

Är glad för snabba svar, ska börja till helgen.

 
Jag skulle säga till 98% säkerhet att Du inte skulle behöva någon luftspalt. En luftspalt har man mellan fasadväggar och träväggen innanför för att inte vatten ska komma in till den övriga konstruktionen. Platta på mark har ingen luftspalt mellan betongen och makadam eftersom makadam släpper igenom kondensvatten och tillåter golvkonstruktionen att ventilera bort kondensvatten. En altan som befinner sig en meter över marken kan knappast ha bättre ventilation änså.

Ingen fuktspärr under golvet ska behövas, Fuktspärr/plastfolie används för att människan producerar vatten ånga då vi andas och detta vatten ska för hindras att inte komma in i konstruktionen från insidan. Därför sitter plastfolien mellan gipsen och mineralullen.

Frågan är istället hur mycket isolering du ska lägga på/under jag skulle säga 120mm cellplast eller mineralull. För att få ett bra u-värde.

Foam eller korksmulepapp måste du ha för att få en bra dämpning i parkettgolvet.

Lycka till i helgen
 
A byggingenjor skrev:
Jag skulle säga till 98% säkerhet att Du inte skulle behöva någon luftspalt. En luftspalt har man mellan fasadväggar och träväggen innanför för att inte vatten ska komma in till den övriga konstruktionen. Platta på mark har ingen luftspalt mellan betongen och makadam eftersom makadam släpper igenom kondensvatten och tillåter golvkonstruktionen att ventilera bort kondensvatten. En altan som befinner sig en meter över marken kan knappast ha bättre ventilation änså.

Ingen fuktspärr under golvet ska behövas, Fuktspärr/plastfolie används för att människan producerar vatten ånga då vi andas och detta vatten ska för hindras att inte komma in i konstruktionen från insidan. Därför sitter plastfolien mellan gipsen och mineralullen.

Frågan är istället hur mycket isolering du ska lägga på/under jag skulle säga 120mm cellplast eller mineralull. För att få ett bra u-värde.

Foam eller korksmulepapp måste du ha för att få en bra dämpning i parkettgolvet.

Lycka till i helgen
Tack för det otroliga snabba svaret!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.