Alla pratar om hur viktigt det är att isolera sidor och toppen på en acktank, men hur isolerar man botten, ställer man acktanken på I-balkar eller isolerar man inte botten ?
Det känns som om en del värme "går ner" i golvet och då framförallt på sommaren när man inte har någon retur som är 25-30 grader.

/Peter
 
Sommartid får du ganska snart ett skikt med kallvatten från varmvattenproduktion vilket gör att förlusterna nedåt inte blir så stora.

Vi brukar göra en ram av 45*45 mm virke vars utsida är lika stor som tankens botten. Ramen ligger direkt på betonggolvet. Sen lägger man i ett antal 45*45 som stöd lämpligen CC 600 mm. Därefter 45mm mineralull i mellanrummen. Detta gäller kvadratiska tankar med plan botten.
 
Tackar för svaret Matss, kan vara bra att veta innan man funderar mer på det nya pannrummet. Några 45*45 mm reglar och isolering kostar ju inga stora pengar om man tänker på det innan acktanken står där

/Peter
 
Matss skrev:
Sommartid får du ganska snart ett skikt med kallvatten från varmvattenproduktion vilket gör att förlusterna nedåt inte blir så stora.

Vi brukar göra en ram av 45*45 mm virke vars utsida är lika stor som tankens botten. Ramen ligger direkt på betonggolvet. Sen lägger man i ett antal 45*45 som stöd lämpligen CC 600 mm. Därefter 45mm mineralull i mellanrummen. Detta gäller kvadratiska tankar med plan botten.
Jag fick lyfta upp tanken med domkraft. Tanken låg redan på stående U-balkar. Under tanken ligger en ram som tillsammans med tankens stödbalkar utgör en ram som är fylld med 200 mm mineralull.
 
Finns det nån ekvation på det där med isolering av acktank, alla program vi har på jobbet gäller ju rör och det stämmer inte riktigt när det gäller detta. vad vore "max" isoleringstjocklek på en ack-cylinder med måtten diameter 1,5 X 3,5 meter hög. Ska man gå efter "1 dm/m3" blir det ju rätt tjockt asså!! :p
 
Läste tråden och såg att någon lade 45mm regel dikt an tank och isolering mellan reglarna. Räcker det? Jag tänker dels på att reglarna blir köldbryggor, dels på att man i yttervägg på hus rekommenderas lägga någonstans runt 200mm. Temperaturdiffen är större mellan tank och omgivning än mellan hus och omgivning...
 
Moltas skrev:
Läste tråden och såg att någon lade 45mm regel dikt an tank och isolering mellan reglarna. Räcker det? Jag tänker dels på att reglarna blir köldbryggor, dels på att man i yttervägg på hus rekommenderas lägga någonstans runt 200mm. Temperaturdiffen är större mellan tank och omgivning än mellan hus och omgivning...
I botten är det ju inte så stora förluster i vart fall så där spelar det ju ingen större roll.
 
Jag tänkte mest på sidorna... Eftersom min tank idag är oisolerad är det snudd på omöjligt att få ackad värme att vara mer än 12h. Så nu ska här isoleras å då vill jag inte lägga onödigt lite isolering....
 
Moltas skrev:
Jag tänkte mest på sidorna... Eftersom min tank idag är oisolerad är det snudd på omöjligt att få ackad värme att vara mer än 12h. Så nu ska här isoleras å då vill jag inte lägga onödigt lite isolering....

Jo, men rådet om 45mm isolering i den här tråden gällde botten. Jag tror att de "lärde" på forumet brukar rekommendera minst 200mm i sidorna och 400mm i toppen.
 
Jag la tanken på sidan och sprutade PUR som sedan sågades av jäms med foten. Ställde sedan på ett lager med tjärpapp direkt på betongen. Jag märker inte av några förluster eller tempsänkningar i varje fall.
(750l rund tank från Husqvarna tanksvets.)
 
fredda skrev:
Jo, men rådet om 45mm isolering i den här tråden gällde botten. Jag tror att de "lärde" på forumet brukar rekommendera minst 200mm i sidorna och 400mm i toppen.
Min miss.. 200mm på sidan låter ju precis som jag tänkte.... Tack
 
Jag tyckte också att det verka dumt att inte isolera när man ställde tankarna på plats. För när man väl kopplat in dem är det halft omöjligt.
Jag tog 5cm frigolitskivor som jag hade till hands och skar till, det gjorde dessutom att tankarna gled lätt när det placerades på det målade betonggolvet (inga repor)

Tankarna är från Trebema 750l isolerade med 95mm PUR (Strömsnästanken)
Sorry om bilderna blev lite hoptryckta ;-)
 
  • Joined.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Utlida15 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.