Hej

Kanske egentligen en fråga för fönsterfliken...

Vi började diskutera hur våra gamla isolerfönster, på huset byggt slutet av 1800-början av 1900-talet egentligen ska placeras? Ska den kittade sidan vara inåt rummet eller ut mot fönstret. Känns som att man får mer isolerutrymme om man sätter dem med den kittade sidan inåt rummet. Någon som vet?
 
Passar de åt båda håll? De som jag har sett har haft båda vända åt samma håll, alltså kittfalsen utåt.
 
Hej

Tack för svaret. De passar åt båda hållen. Andra isolerfönster som jag själv sett har varit precis som du skriver, åt samma håll båda två, med kittfalsen ut mot ytterfönstret. Vi började diskutera om det inte blev mer luftutrymme, och kanske därför bättre isolerförmåga om man satte dem med kittfalsen inåt rummet, då började vi diskutera vad som egentligen är tanken från början med dem.
 
torparkillen skrev:
Hej

Tack för svaret. De passar åt båda hållen. Andra isolerfönster som jag själv sett har varit precis som du skriver, åt samma håll båda två, med kittfalsen ut mot ytterfönstret. Vi började diskutera om det inte blev mer luftutrymme, och kanske därför bättre isolerförmåga om man satte dem med kittfalsen inåt rummet, då började vi diskutera vad som egentligen är tanken från början med dem.
Kanske är tanken från början med dem att man skall ha en ren och trevlig profilerad sida inåt i rummet där allt annat är på samma nivå och en enklare kittsida utåt precis som med de övriga fönstren...
 
Hos oss är det vända utåt. Precis som Hermes säger så är insidan utan kitt mycket vackrare.
 
Hej

Kan inte annat än hålla med er, insidan är ju finare. Tror att anledningen till att vi började diskutera detta var att det känns som att isoleringsutrymmet blir lite större om man sätter dem med kittsidan inåt.
 
det är ingen fördel att ha mycket luft mellan fönster för då blir luftcirkulation ( mellan yttre kal och inre varm glasyta) för stor och luftens isoleringsverkan blir lägre. Läste någonstans att avstånd mellan glasen bör hållas under 3cm för att inte öka luftcirkulationen i onödan.
gaia
 
Jo, det kan vara ganska mycket luft mellan ytter och innerbåge. Men däremot kan det räcka att ha ventilation uppe och nere på ytterbågen, bara precis så att det inte bildas kondens mellan bågarna.. Upp till 10 cm mellanrum är bara bra.
 
Det verkar vara en hel vetenskap med gamla fönster :). Tror faktiskt att vi tätat ytterbågen för mycket på sina ställen, för det har bildats kondens på ena köksfönstret. Jag kan nog hålla med om att tanken nog är att ha sidan inåt med profilerade listen, den är finare att titta på. Tack för alla svaren.
 
Har du klistrat innanfönstren? Om det är ordentligt tätt där brukar det klara sig från imma. Dock kan det ta ett tag innan imman försvinner om den väl kommit dit.
 
Avemo skrev:
Har du klistrat innanfönstren? Om det är ordentligt tätt där brukar det klara sig från imma. Dock kan det ta ett tag innan imman försvinner om den väl kommit dit.
Ursäkta min triviala fråga, "klistrat"? På insidan eller vad avses. Har problem med kondens på alla mina fönster. Bomull finns det gott om men... Kondens/imma kommer på insidan av ytterfönstret.
 
  • Gilla
Sophie och 2 till
  • Laddar…
Avemo skrev:
Det finns för ändamålet avsedda klisterremsor. Man doppar dem i vatten och sätter dem som tejp över springan. Det går även att använda tejp, men det är fulare och svårare att få bort.

[länk]
Tack så mkt. Har grymma springor. Blir kul på våren att ta bort dem... :)
bättre det än att fönstren går åt helsike, 92 år gamla original.
 
Fönsterremsor funkar klockrent, har vi använt i många år. Aldrig några immiga fönster. På våren tvättar man enkelt bort dem med en våt trasa. Det enda trista är väl att man inte kan vädra genom fönstren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.