Kastar ut några frågor i forumet med hopp att få lite rätsida på funderingarna. Inte det att jag inte hittar nåt på nätet utan tvärtom, finns ju så otroligt mycket info om ämnet men svårt att få en översikt.... så alltså:

Har bestämt mig för att använda nån slags lättbetongskivor på golvet efter jag kastat ut tidigare mögelskadade träbjälkar och golvmaterial. Vill ha bort allt organiskt material i golvet då vi har en felkonstruerad platta från 76 som suger fukt upp i kåken 24h/dygn.

Har fått tips om Ytong som Xella verkar vara återförsäljare för i Sverige.
Någon med erfarenhet av detta företag och som byggt med deras produkter?
1. Beställer man genom Xella eller direkt från Polen?
2. Vad bör man ha för slags material på ett golv?
3. Vad kan det kosta bara material + frakt då golvet har en yta på 50kvm.
4. Är detta något som en vanlig privatperson kan lyckas med ( har inte så jättestor erfarenhet av betong mer än några lättare gjutningar hemma på gården)

Skulle vara jättetrevligt att få info och hjälp med detta.
Mer frågor kommer med största sannolikhet komma allteftersom.
 
Hej
Skippa det där.
Antingen bilar du bort hela plattan och gör om eller så lägger du dit ett Granab eller Nivell golv.
Granab är helt oorganiskt och dessa golv ska ventileras med fläkt.
Nivell fungerar också då träreglarna inte ligger an mot plattan och det är ständigt luftombyte.
Gör du en konstruktion med lättbetongkasetter eller gjuter med EPS har du samma fuktvandrig upp i golvbeläggningen som du har idag, visst det bromsar lite men jag skulle inte lägga tex parkett på en sådan konstruktion.
Hur står det till med dränering och dagvatten?
Hur du än gör kommer plattan att suga fukt men i mindre mängd om dränering och dagvatten är i sin ordning.
Fredrik
 
Oj oj.... ännu mer att sätta sig in i.. ha ha.... Granab verkar ju bra med metallreglar... men känns inte helt ok att lägga på spånskivor igen.
Är tacksam för alla råd och tips men har du nån erfarenhet av just betonggolven? Får där blir också metallreglar för att få luftspalt sen ventilerat för att cirkulera luften. Så ser inte varför det skulle bli mer fuktvandring där än om man lägger spänskivor på granabgolvet?
Jag kanske inte ser hela bilden. Men sen är det kostnadsmässigt för mig också. Betongen är ju isolerad i sig så slipper lägga i extra isolering, sen kan jag lägga ytskiktet direkt på betongen så slipper lägga spånskivor.
Inte nån som har lagt Ytong golv? Eller som har åsikter om Granab / Ytong. Nivell har jag redan bestämt mig för att inte använda... Även om inte reglarna blir i direktkontakt med plattan så är det fortfarande träreglar. Ställer högre krav på att ventileringen verkligen funkar. Vill inte ha något organiskt i undergolvet..
 
Grund(!)problemet är ju att plattan suger vatten.
Även lättbetong suger vatten. Så vill du gjuta på något ovanpå plattan måste en fuktspärr på. Annars får du upp vatten lika förb....t.

Det är grundproblemet du ska åtgärda. Dvs dränering. Om huset är byggt -76 så borde det stå på kapillärbrytande bädd, och då borde en korrekt dränering avhjälpa problemet. Nu kan du ju iofs ha råkat ut för ett måndagsex/fuskbygge som inte står på kapillärbrytande material och som dessutom förmodligen måste stå olämpligt, dvs på vattensjuk mark.

Tror att man la byggplast (tejpad) mot plattan och sedan ev isolering och golv under -70 -80 -90 talet. Dock var nog ändå grundförutsättningen att ev fuktgenomslag var minimalt. Plasten var förmodligen enbart tänkt som extra säkerhet.
 
Huset är ju dränerat, visserligen -76, så det kanske måste dräneras om.
Helt korrekt så är det plast ovanpå plattan sen är reglarna uppreglade med plyfabitar några cm från golvet. Isoleringen ligger på plasten.
Du skrev att lättbetong suger vatten, men det här kommer ju varken gjutas eller vila direkt mot plattan. Kommer vara en luftspalt mot platta och betong och metallreglar som betongplattorna vilar mot.
Ta inte illa upp men ni som svarat, har ni verkligen koll på vad Ytong är för nåt? Eller kanske är jag som uttryckt mig lite vagt.
Skulle vilja ha lite råd från nån som verkligen har erfarenhet av just lättbetongplattor...både posititva och negativa förstås.
Trevlig helg på er och tack för svaren :)
 
Masajäkel skrev:
Oj oj.... ännu mer att sätta sig in i.. ha ha.... Granab verkar ju bra med metallreglar... men känns inte helt ok att lägga på spånskivor igen.
Är tacksam för alla råd och tips men har du nån erfarenhet av just betonggolven? Får där blir också metallreglar för att få luftspalt sen ventilerat för att cirkulera luften. Så ser inte varför det skulle bli mer fuktvandring där än om man lägger spänskivor på granabgolvet?
Jag kanske inte ser hela bilden. Men sen är det kostnadsmässigt för mig också. Betongen är ju isolerad i sig så slipper lägga i extra isolering, sen kan jag lägga ytskiktet direkt på betongen så slipper lägga spånskivor.
Inte nån som har lagt Ytong golv? Eller som har åsikter om Granab / Ytong. Nivell har jag redan bestämt mig för att inte använda... Även om inte reglarna blir i direktkontakt med plattan så är det fortfarande träreglar. Ställer högre krav på att ventileringen verkligen funkar. Vill inte ha något organiskt i undergolvet..
Problemet är att du inte kan lägga fuktkänslig golvbeläggning på isolerbetongen.Du får kappilär transport av fukt ända upp till parketten.
Om det finns något som kan suga vatten så är det lättbetong.Fråga mig som bor i ett ytonghus :-$
Isolerbetong kräver förmodligen att du flytspacklar och spackel kostar skjortan.
Mitt råd är att du håller dig till beprövade konstruktioner.
Vad gäller granab så är det byggplast mellan reglarna och spånskivan.Det är superviktigt att man får en sådan konstruktion lufttät.
Läcker det så funkar inte ventilationen för att transportera bort fukt och ev lukt från tidigare konstruktion.
Isolering är inte så viktigt med dessa golv eftersom du tar ner varm rumsluft under spånskivan.
Det är nog betydligt dyrare att gjuta upp än ett Granab framförallt om det bara är enstaka rum det handlar om.
Bor du i Stockholm säljer Fredells prylarna.Ventilationen fixar du mha centraldammsugarrör.Borrmallen hittar du på Nivells hemsida.
Jag anslöt golvet till den befintliga frånluften och passade på att dra fram rör till angränsande rum om det någon gång skulle behövas.
Spånskivor,byggplast och fogmassa finns hos närmsta Byggmax om man vill ha lågpris.
Fredrik
 
Blir det verkligen billigare med Ytongplattor på ståldistanser jmfrt m Nivell el Granab?
 
Jag har ingen aning vad allt kostar. Har skickat offertbegäran till Xella, Granab och Nivell men dom är väl lediga till nån gång i Januari förstås.
Oj, nu får jag verkligen ta tillbaks det där med att du var oerfaren med Ytong. Du verkar ju ha stenkoll på läget. Mig kvittar det såklart vad sjutton som ligger på golvet så länge det är 99,9% mögelsäkert, hyfsat lätt att lägga själv och inte så fruktansvärt dyrt.
Så det går att göra lite hempul med ventilationen alltså? Nuvell och Granab erbjuder ju inställning av luftflöde osv..men det kanske inte är så viktigt då eller kan man mäta sånt själv?
 
5-7 luftomsättningar/h ska det vara.Det låter mycket men när man räknar på volymen under spånet är det precis bara så att luften rör sig.
Projekteringen skippade vi eftersom den var dyr och det bara var ett rum det gällde. Efter lite prat fick jag ur Granab hur stor omsättningen skulle vara :)
Ett tips är att köpa deras tilluftsdon.Har för mig att det kostade några hundra levererade hem i postlådan.
Fredrik
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Du gjorde allt jobb själv kan jag förstå. Blev det Granab eller Nivell? Har du kvar bilder från bygget? Skulle ju vara guld att se hur du har gjort? Hade du också problem med fukt från plattan eller varför valde du att byta golv?
 
Hej
Här kommer de bilder jag har.
Vi hade samma trassel som de flesta andra med den äldre typen av uppgregling.
Som du ser är det en övergång från 100 spiro till centraldammsugarrör.
Det finns inga färdiga övergångar att köpa men jag upptäckte att gummipropp för gjutjärnsavlopp hade de rätta dimensionerna. Jag har för mig att det var någon Purus multipropp som passade om man smorde rören lite med diskmedel :)
Som du ser spacklade vi över alla sprickor vi hittade i plattan.
Väggen är slammad på den del som är under spånet och golv/vägg vinkeln är tätad med en tätremsa för Platon mattor.
Det sista är kanske lite väl övernitiskt.Det går säkert lika bra med mjukfog.
Det viktiga är att det inte ska gå att suga luft någon annanstans är via de tilluftsdon som monteras på golvet.
Donen är inte monterade på bilderna men det kanske går att se hålen.
Hålen strax efter hörnen på den vägg där elementet är monterat.
Fredrik
 
  • 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.DSC_4920.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tusen tack :) Kommer studera bilderna med lupp å återkomemr med största sannolikhet med 1000 frågor.
Varför valde du Granab framför Nivell?
Hur stor är golvytan?
Vd kostade allt totalt?
Hur lång tid tog det? arbetstimmar?
Beställer man direkt från granab? Kan inte hitta några återförsäljare av deras produkter. Jag bor utanför Borlänge i Dalarna
 
Masajäkel skrev:
Tusen tack :) Kommer studera bilderna med lupp å återkomemr med största sannolikhet med 1000 frågor.
Varför valde du Granab framför Nivell?
Hur stor är golvytan?
Vd kostade allt totalt?
Hur lång tid tog det? arbetstimmar?
Beställer man direkt från granab? Kan inte hitta några återförsäljare av deras produkter. Jag bor utanför Borlänge i Dalarna
Anledningen till att jag valde Granab var dels för att Nivell absolut propsade på att det enda som funkade var deras oerhört speciella fläkt.Jag anser det vara rent skitsnack.Får man luften att förflytta sig med tillräcklig kraft duger våra takfläktar som f.ö ventilerar hela huset 24/7 .Varför köpa en fläkt som kostar skjortan och dra rör genom halva huset när allt redan fanns klart i rummet då det ska stå ett pentry i hörnet vid frånluften.
Sambon är i likhet med dig rädd för träreglar och det var den andra orsaken till valet ;-)
Ytan är 15,5m2
Jag kommer inte ihåg vad det kostade men har ett svagt minne att totalen blev ca 10kkr.
Jag har för mig att det tog 2-3 dagar och då var vi 2 personer.
Läs deras monteringsanvisningar noga.Reglarna ska inte sitta cc60 rakt av.Jag har för mig att den första ska sitta några cm från väggen och sen ska det vara cc40 på första raden.
Jag sågade till några brädbitar i rätt längd för att få cc måttet korrekt.
Tänk på att regeln har en hattprofil och då ska det vara 60cm mitt på hatten.Resultatet blir att man får skära till cellplastskivorna och det skräpar något överjävligt.
Det normala är att man beställer allt i ett paket från Granab men eftersom det bara var ett rum köpte jag reglarna,föttena och spikpluggen på Fredells och resten på Bauhaus.
Jag hade lite tur eftersom svågern råkade ha de verktyg som krävs.Det går säkert utan dessa men det underlättade.Verktygen går att hyra av Granab mot en pant.
Verktygen vi använde var för nivell men passade rakt av.
Frakten blev dyr om jag skulle beställa från Granab.
En detalj som jag minns var konstigt dyr är spjällen för att kunna styra luftflödet till golvet.
Ring Granab och prata med dom.När jag pratade med Granab fick jag intrycket av att dom var väldigt bra att ha med och göra och inte gjorde sitt bästa för att klå mig på så mycket pengar som möjligt.
 
Är det vattengolvvärme dom gröna rören?
Limmar man spånskivorna endast eller bör man skruva dom i reglarna också?
Liten undrar vad du har för slags hus? Mitt är från -76 och syllarna är av tryckt virke och vid anticimex mätningar så kunde dom se att syllarna hade höga fuktvärden. Tänkte att det kanske kan avhjälpas något med undergolvsventilationen. Iaf att det inte blir att lukta illa av dom.
Är det verkligen så viktigt med att luften sugs genom tilluftsdonen? Spelar det alltså roll om det sugs in via springor mellan golv och vägg?
 
Någon form av primitiv golvärme var det nog tänkt som.
Det är radiatorrören.Hur dom nu skulle kunna värma när dom låg i isoleringen.....
Huset är ett souteränghus från 1967. Grundmur av blå lättbetong och fasaden av tegel,övervåningen är en klassisk trä och gipskonstruktion.
Det finns ingen syll på samma sätt som i platta på mark hus utan det är en konstruktion helt med cementbaserade produkter.
Det är SUPER VIKTIGT att du får kontroll på luftflödet.
Finns det luftläckage får du inget undertryck i konstruktionen och genomluftningen uteblir.
Finns det dessutom lukt som du vill bli av med är det extra viktigt.
Dessutom vill du inte suga in kall luft som kan kondensera.
Luften tar ALLTID den enklaste vägen.
Spånet limmas och läggs "flytande" med mjukfog mot väggen.
Kolla på www.granab.se så ser du exakt hur du ska göra.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.