Hej !

Vi håller på att bygga ett uterum, vinterbonat sådant. Ca 30 kvm

Husets yttervägg blir en del av uterummet, således tre väggar som byggs, två med glaspartier (isolerglas) och en "vanlig" vägg med trästomme 45*145.

Rummet byggs på ett trädäck som vilar på gjutna plintar ca 2m ned i marken.

Taket består av 45*195 med betong takpannor

Mina funderingar rör främst frågan om det ska vara plast i vägg och tak när det handlar om uterum, vi kommer hålla rummet varmt året om, men kanske inte full värme utan öka när vi använda rummet.

Kan det vara för lite isolering tak och vägg ? Finns risk att fuktig luft tränger ut i konstruktionen? el risk att kondens bildas på fel sida av plasten? plast ? ångbroms? eller skippa helt ?

Har försökt läsa andra trådar här på forumet och på nätet, men hittar inte riktigt det svar jag söker.

Så hoppas att någon med egen erfarenhet läser och detta och har lust att dela med sig :)

Har ju inte gjort någon detaljerad beskrivning av uterummet, men hoppas ändå att det går att förstå hur jag tänker.

/Morgan :)
 
Med tanke på att temperaturen kommer röra sig över dygnet och med tanke på golvet så skippa plast/ångbroms helt.
 
Tack för att du tog dig tid att svara, varit inne på att tempraturskillnaderna ev skulle kunna ställa till det, hur menar du när du tänker på golvet? /M
 
Jag menar att det kan komma fukt därifrån.
 
Hur ser golvet ut i uterummet? Du säger att det är ett trädäck. Om det är ett helt vanligt trädäck med bara tryckta reglar med tryckta 22 eller 28 mm tjocka brädor på med några millimeters mellanrum så är nog både isolerade väggar och isolerglasrutor helt bortkastade pengar...

Om du däremot har eller bygger ett isolerat golv, och sen bygger isolerade väggar och tak så blir ju klimatet mer som i ett varmgarage där många bara har underhållsvärme så länge de inte är där, och sen, precis som du säger, ökar upp värmen när det ska användas. Alla sådana garage som byggs idag byggs med plast i väggar och tak.

Du kan även jämföra med sommarstugor som bara har lite underhållsvärme på för att inte rören ska frysa på vintern. Även där bygger man med plast i väggar och tak.

Men det förutsätter som sagt att du inte bara har trätrall som golv, utan ett riktigt golv med isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.