Hej på er! Detta är min första skapade tråd här på forumet, men jag har fått mycket hjälp här av alla kunniga medlemmar tidigare. Så det tackar jag er för :)
Jag är husägare sen snart 2 år och jag är i full gång med att renovera för att få det som jag vill ha det här hemma. Jag har läst mycket angående isolering av timmerhus och förstått att det finns två olika läger gällande huruvida man ska använda plast eller inte. Mitt hus är byggt 1927 (1,5 plans villa).
Jag trodde väl att jag var påläst och bestämde mig för att inte använda plast när jag isolerade väggarna invändigt på undervåningen. Jag har alltså spikat vindpapp direkt mot timret, reglat upp väggarna, isolerat med 45mm isover och sen gipsat med 13mm enkelgips.
För att inte bli för långdragen, så undrar jag helt enkelt ifall ni tror att det kan uppstå problem för mig på längre sikt, i form av fuktskador. Jag tror ej själv att det lilla jag isolerat kommer bli problem, då den mesta varma luften bör leta sig ut uppåt. Jag vill bara stilla den lilla oro som finns, då det varit ett h*****e att gipsa och spackla och det vore skit ifall man skulle behöva riva ned det igen. Det finns kanske någon bra väggfärg man skulle kunna använda som bromsar/stoppar fukt mer istället? Ska tillägga att jag värmer upp huset med luft/vatten. Jättetacksam för svar.
 
Timmerhus tilläggsisoleras bäst utifrån, nackdelen är ju då att man förlorar utseendet. Jag tror inte du ska behöva få några stora problem med 45 mm isolering, men du skulle använt lin eller cellulosabaserad isolering istället som kan ta upp och avge fukt. När du isolerar invändigt så flyttar du dessutom kondensationspunkten inåt.
 
  • Gilla
Zture
  • Laddar…
Tack för snabbt svar! Jag började faktiskt isolera med Feelingwood, som ju är träfiberbaserad och ska kunna andas bra. Den var dock väldigt svårbearbetad när den skulle skäras och jag kände att jag kanske var lite för nojig då andra isolerat med glasull utan problem. Jag tror jag missuppfattade det där med kondensation när jag läste också, (finns så många åsikter och uppfattningar på olika forum). Uppfattar jag det rätt så går den fuktiga varma luften in i glasullen och fastnar där och har problem att vädras ut? Bör man fortsättningsvis ha luftspalt mellan isolering och timmer och sen sätta plast innan man gipsar? Skönt att du inte tror jag kommer få fuktproblem iaf :) Ska även tillägga att jag kände luftdrag mellan timmerstockarna efter jag rivit ned den gamla väggen så det var därför jag satte dit vindpapp invändigt.
Det finns förresten ingen bra väggfärg man kan använda för att förbättra förutsättningarna nu i efterhand som någon känner till?
 
Redigerat:
Tomture61
Jag kollade sidan, men hittar inget om det jag söker. Vill egentligen bara veta ifall det skulle vara någon fara med den lilla isoleringen jag satt dit. Det verkar som att det ska fungera att grundmåla väggarna med våtrumsfärg en gång och sätta in ventilation överst på väggen i trappan upp. Jag tror nog mest luft letar sig i den riktningen ändå. Tänker jag fel så hoppas jag någon invänder :)
 
Tomture61
Isotimbers väggar blir nog skapligt täta med en plyfaskiva in mot huset ,men grundiden med timmervägg/tjock trävägg är en naturligare fukttransport i ytterväggar. Så plast på väggarna bör undvikas, utom i våtutrymmen då.
 
Ja precis. Jag är inte förtjust i idén med plast i timmerhus. Funderar på varför jag började isolera med mineralull alls egentligen. Men de där 45mm skivorna gör nog varken till eller från. Det blir nog att jag grundar med en våtrumsfärg på den ytan och en ventil högt på väggen, så hoppas vi att luften letar sig åt det hållet istället och så får det bli vindpapp och Feelingwood fortsättningsvis, för riva väggen är jag inte det minsta tänd på :p
 
En vanlig väggventil skapar tilluft till rummet så ingen fuktig luft kommer att leta sig ut denna vägen. Dock är det ju andra fördelar med ett välventilerat hus.
 
Det har du rätt i. Jag har ju iofs en badrumsfläkt som är igång konstant (fresh intellivent), den plockar förhoppningsvis bort det mesta av undervåningens fuktiga luft. När jag renoverar köket nästa år blir det en spisfläkt som också går konstant. Det borde väl räcka i mitt lilla hus på ynka 71kvm :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.