Jag har min snickarverkstad i en gammal lada och jag har tanken att göra ett rum i verkstan, detta rum skall jag ha välisolerat så jag kan ha typ 20 grader där medan resten är ouppvärmt.
Men frågan är hur man gör med golvet, detta är en platta på mark som är oisolerade.
Så på något sätt måste detta isoleras men hur.
 
Förhöjt golv med ny isolering? Om takhöjden tillåter.
 
GoForIt skrev:
Förhöjt golv med ny isolering? Om takhöjden tillåter.
Det var min tanke att göra så, men jag vet inte hur man skall göra för att få detta på ett bra sätt.
 
Kantelement eller leca
Isolering
Ny betong (möjligen med golvvärme?)
 
Jag funderade på om det gick bra att ha någon typ av fuktspärr sedan regla upp och isolera mellan reglarna för att sedan lägga trägolv. Men behöver man någon luftspalt under golvet eller något.

Glömde nog skriva att detta rör sig om en snickarverkstad :)
 
Trä på betong är ju alltid en risk.
Men det går ju att göra en ventilerad lösning, och lägga ex. en remsa tjär/syllpapp under reglarna.

Ska du ha tyngre maskiner så dimensionera bjälklaget rejält.
 
Har aldrig funderat på att göra det med leka och betong.

I princip antar jag att man gör en ram i av leka och fyller utrymmet med så mycket cellplast som takhöjden tillåter.
på med lite armering och ca 5-10cm med betong, och sedan lägger man golv på detta. Kommer inte ha några tunga maskiner alls där utan men hyvelbänk och handverktyg.
Men hur gör man mot yttervägg, denna är timrad och går i kant med nuvarande golv. Skall man lämna lite luft i mellan eller gör man på annat sätt.
 
Ja, i så fall behövs det väl luftspalt där också.

Ska du inte ha några tyngre maskiner så kanske en reglad trälösning fungerar.
Förutsatt att det blir en ventilerad lösning så kan du ju sätta lister på golvbjälkarna, och sedan lägga vanlig cellplast/frigolit i facken som isolering.
 
  • Gilla
teed
  • Laddar…
Blir nog bra ventilation undergolvet då dom gamla bajsrännor finns kvar och kommer att gå in under golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.