Jag söker lite tips o tankar. Har tänkt bygga en friggebod eller liknande till katter med en kattgård i anslutning på tomten. Kraven är att det ska finnas el och plats för ca 6-7 katter, två fönster, och bra isolerat med ngn typ av uppvärmning (elelement?).

Hur stort behöver det vara?
Hur gör man med isolering/uppvärmning?
Vad kan det kosta med en enkel standard men åndå hållbart, "slitstarkt" osv?
Vad kan man göra själv och vad behöver man ha hantverkare till?
Kan det vara billigare att köpa en byggsatsfriggebod än att bygga själv?
 
Du hittar regler för vad som gäller för kattpensionat hos Jordbruksverket, http://www.jordbruksverket.se/amnes...hundochkatt.4.207049b811dd8a513dc8000452.html

Förvaringsutrymmen för hund och katt
4 § Inomhusutrymmen för hundar och katter ska vara försedda med fönster för att släppa in dagsljus.
5 § Förvaringsutrymmen, förutom bostäder, för hundar och katter ska vara konstruerade så att de är enkla att inspektera samt att rengöra och desinficera.
6 § Inomhusutrymmen ska vara ventilerade och isolerade så att de håller en temperatur och luftfuktighet som är lämplig för de djur som hålls där.
Hundar och katter får endast tillfälligtvis utsättas för luftföroreningar som överstiger följande värden:
SJVFS 2008:5
3
SJVFS 2008:5
Ammoniak: 10 ppm Koldioxid: 3000 ppm
Allmänna råd till 1 kap. 6 §
Temperaturen inomhus i hund- och kattstallar bör vara 10 – 21 oC, beroende på hundens eller kattens ålder och ras. Gamla och mycket unga individer behöver vanligtvis högre omgivningstemperatur.
7 § Inomhusutrymmen för hundar och katter ska vara försedda med belysning. Belysningsarmaturen ska vara placerad och belysningsstyrkan reglerad och riktad så att de djur som vistas i utrymmet inte utsätts för obehag.
8 § I hund- och kattstallar samt rastgårdar ska fönster, elektriska ledningar, element, belysningsanordningar samt annan inredning som kan utgöra skaderisk och som djuren kan nå, vara försedda med lämpliga skydd eller vara utförda så att skaderisk inte föreligger. Även i andra utrymmen ska skaderisken minimeras.
9 § I hund- och kattstallar ska det finnas förutsättningar att rädda djuren vid brand.
10 § Större anläggningar ska ha utrymmen för: 1. foder och foderhantering 2. bad och skötsel för djuren, samt 3. isolering och vård av sjuka djur
11 § Inomhusutrymmen och kojor ska vara anpassad till antalet djur som hålls i detta utrymme och samtliga djur ska samtidigt ha tillgång till en liggplats.
12 § Liggplatserna i inomhusutrymmen och kojor ska vara torra och rena och ha mjukt underlag. Liggplatserna ska vara så stora att djuren kan ligga ner i naturlig ställning.
Om du ska bygga större än 15 kvm behöver du bygglov. Jag tycker att 7 katter på 15 kvm låter snålt, sedan måste du ha en gång i mitten mellan burarna/"hytterna" också. Katterna kommer i alla fall att trivas bättre ju större plats de har och förmodligen ju mindre de kan se varandra också.

Tänk på att du ska förvara foder och toaletter till katterna också.

Hur mycket man kan göra själv beror ju helt på hur händig man är. Jag känner många som har köpt en byggsats till en friggebod och utan problem alls spikat ihop den på ett par dagar.
 
Tack för svar och användbar info!d^_^b Jag är väl inte jättehändig, kan typ måla, slipa, spika lite, men har tänkt ta hjälp av sambon isf. Ngn mer?
 
Hanna_SH skrev:
Jag söker lite tips o tankar. Har tänkt bygga en friggebod eller liknande till katter med en kattgård i anslutning på tomten. Kraven är att det ska finnas el och plats för ca 6-7 katter, två fönster, och bra isolerat med ngn typ av uppvärmning (elelement?).

Hur stort behöver det vara?
Hur gör man med isolering/uppvärmning?
Vad kan det kosta med en enkel standard men åndå hållbart, "slitstarkt" osv?
Vad kan man göra själv och vad behöver man ha hantverkare till?
Kan det vara billigare att köpa en byggsatsfriggebod än att bygga själv?
Isolering antar jag att man gör precis som vilken annan byggnad som helst, uppvärmning funderar jag på om man kunde ha på nå sätt satt det blir lite ojämn värme med mysplatser som är lite extra varma, vet att mina katter ÄLSKAR att ligga i hamockar som hänger på elementet :)

Du kan göra allt utom el själv, sen som sagt, beror på hur händig du är, men nån direkt raketforskning är det inte.

Byggsats är nog billigare men som alltid får du vad du betalar för,
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=40432
Att komma undan billigare än sådär om du ska bygga själv är nog svårt t.ex., generellt så kör man grövre virke när man bygger själv än köpt byggsats. Sen om du ska isolera vilket det verkar som du ska kan det va olika mkt jobb att isolera en byggsats beroende på hur den är byggd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.