Hej!

Hur hade ni hanterat detta, har nyligen dränerat/isolerat och nu när jag håller på med markarbete och ska fixa en stålkant och singel in mot huset så ser jag när jag frilägger täcklisten att den glappar på många ställen. Det är endast fäst med skruv på kanske var 5-10:e punkt, dvs. på 30 kryss är det bara 3-6 skruv. Och tätmassan har inte kunnat hålla listen på plats så den har då släppt på sina ställen.

Easy workaround: mer tätningsmassa på de ställen där jag ser att det glipar och sedan fyller jag på med grus & singel.

Bästa fix: täcklisten friläggs hela vägen runt huset och fixeras med skruv på varje kryss och ny fästmassa.

Så j-vla trist bara att välja modell bästa fix för då kommer det dels säkert ta tid för dem att komma hit att fixa och på sidor av huset där det är snyggt återställt och färdigt kommer det behöva grävas fram täcklisten igen.

Så frågan är egentligen, hur avgörande för funktionen är det att det är tätt där? Regnar det mot huset och rinner längs grunden så kommer det ju helt klart komma in lite fukt innanför där. Men å andra sidan, en isodrän-platta är ju inte tät så det kommer ju vara fukt där ändå?

Sedan som ytterligare parameter så är det tänkt att hela fasaden ska fogas om inkl fixa putsen på grunden, då har man väl också en god möjlighet att lösa detta. Vill ju dock inte lägga extra pengar på att fixa något då som jag ska kunna få fixat på garanti.
 
  • Gul täcklist längs husgrund med ojämnt fäste, synliga glipor, framför nylagd jord och en stålkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Listen är där just gör att det inte ska komma in vatten där. Gör om gör rätt!
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Listen är där just gör att det inte ska komma in vatten där. Gör om gör rätt!
Ja förmodligen har du rätt, det är väl den vägen jag får gå 😔

Edit: Fick snabbt (och rätt) svar av markentreprenören, de kommer och fixar det. Synd att de inte har kvalitetssäkrat sitt eget arbete, hade varit så lätt att göra det rätt från början istället 👎
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.