Jag har precis tilläggsisolerat förrådet.
Har spacklat och ville värma upp förrådet under tiden det torkade. Har visst tänkt helt fel för det var helt blött i ena hörnet och "halvblött" i dom andra tre. Vad är det som har hänt?

Utifrån och in ser väggen ut såhär:
panel
vindväv
70 mm isolering
diffusionstät plast
45 mm isolering
plywood
gips

Det sitter en 100 mm ventil ca 20 cm ovanför golvet vid dörren. En annan 100 mm ventil sitter ca 2 meter upp vid motstående vägg. Det är öppet upp till nock och taket består (inifrån och ut) av:
gips
glespanel
diffusionstät plast
145 mm isolering
3,2 mm board
luftspalt
råspont
läkt
betongpannor

Så idag tänkte jag alltså värma upp utrymmet medans sista spacklet (på väggarna) och nymålade taket torkade. Körde en värmefläkt (lilla rektangeln i övre högra hörnet på bilden) i ca 5 timmar.
Eftersom elektrikern inte har kommit och fixat elen i förrådet än, hade jag en förlängningskabel indragen genom dörren, varpå en ca 10 mm springa var öppen. I övrigt var tallrikarna på ventilerna ditsatta men öppnade.
Ute har det regnat hela dagen.

Nu när jag kom in i förrådet och skulle stänga av värmen såg jag att det var blött i samtliga hörn.
I hörnet bredvid dörren, under ventilen var det väldigt blött. I dom andra hörnen var det mörkt av fukt på betongen men inte så att handen blev blöt.

Vet inte om plattan är isolerad (byggt 1983).

Nu är frågan:
Varför är det blött på golvet?
Det har det aldrig varit innan.
Har jag byggt fel eller beror det på annat?

Tanken har varit att med radiator kunna hålla 10 grader året om i förrådet, och enligt mannen på bygghandeln skulle det gott och väl räcka med 2 st 100-ventiler.

Vad tror ni?

Se bifogad bild.
1461783896221.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Säkert så enkelt som att plattan är kall i hörnen så att den fuktiga luften kondenserar där. Isolering på utsidan av plattan kan hjälpa om den är exponerad utåt mot kylan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.