Hej

vi skall bygga ett förråd till vår stuga och ursprungligen var det meningen att det bara skall vara ett kallförråd, vi fick tipset från snickarn som skall hjälpa oss varför inte isolera, det kostar inte mkt extra... bra idé tyckte vi men vår fråga är...

vi kommer inte vilja värma upp huset på vintern (om vi isolerar är det isåfall bara för att i framtiden eventuellt utnyttja det som en gäststuga vid behov)

finns det isoleringslösningar som inte far illa av att stå ouppvärmda? fukt etc...

i stugan har vi en diffussionsspärr i form av plastfilm och vad jag har förstått kring denna konstruktion är att den skulle fara illa av att stå ouppvärmd.. har jag fel?
 
I ptraktiken - jag har varit inne i många isolerade sommarstugor som stått ouppvärmda över vintern, och inte har de visat några tecken på mögelskador.
I teorin - skall det vara ouppvärmt blir det klurigt med fuktvandring om du har ångtätt på insidan, eftersom det under den kalla årstiden kan bli varmare utomhus än inomhus, och att ånga som kommer in i konstruktionen utifrån då kan kondenseras mot kall innervägg och stanna kvar där.
Om jag skulle byggt något liknande skulle jag använt mig av halvgenomsläppliga material (vindtät duk + t.ex. linullsisolering) för att vara säker på att inte få problem i längden med fuktvandring
 
Skippa plasten om det skall stå ouppvärmt, i övrigt så kan du använda alla typer av isolering, mineralutt, ekofiber, etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.