i ett lite rum med extrem t låg takhöjd i källare ville jag ha en dusch och golvvärme.

Jag bilade upp plattan och och grävde ner mig tills jag såg att väggen slutade. Sen lade jag byggplast (åldringsbeständig) sen 80 mm av en ROSA cellplast med spontade kanter. Skivorna var på 4o mm i tjocklek och jag lade 2 lager med skarvar omlåttt. drog avloppet,gjorde små "kuddar" av A€% som jag lade armeringsnät på och stripade elvärme kabeln i den. Sen gjöt (stavning) jag 70 mm med A35 MIX med färdigt fall så jag ska slippa flytspackel.

Synpunkter? RÄTT ?? FEL?? Vad kunde jag gjort annorlunda ?

mvh
 
Fel att lägga byggplast och en fuktspärr ska ligga närmast varma utrymmet!
När man lägger golv i mark är det livsviktigt med kapilärbrytande skikt tex 15 cm singel
När man kör golvärme så transporterat man fukt som måste gå att ventillera bort
 
okwj min tanke var att golvvärmen kommer "suga" upp fukt i oändlighet så tanken med plasten var att stoppa detta redan under frigoliten.
Jag skulle alltså lagt frigolit och sedan plast?
Hade väldigt begränsat utrymmer. Kunde inte gräva ner mer för tex en isodrän.Eller singel.
vad kommer nu gå fel??
Fanns ingen chans i världen att kunna få ner tex 15 cm singel.

Kan inte fukten vandra åt sidorna nu och sedan bort?

Ska jag bila upp och göra om?

takhöjden var 185. Sedan skulle golvvärme dit och flytspackel. DÅ var det oislerat och takhöjden skulle bli ca 180.

Nu är det iaf 80 mm spontad "frigolit" och värmekabeln i A35en och tak höjden är 190.

Nu är jag orolig..
 
Bara en tanke här är väll att man inte behöver plast överhuvud taget förutom i vissa special fall då man vill kunna stoppa markradon osv. Sen får man väll tänka på att du inte har ett kapilärbrytande skickt så det kanske är rätt att lägga plasten där.... Som sagt borde kolla med någon som är bra kunnig på sånt här. Om det inte är någon här som sysslar med sånt.
Enligt vissa tillverkare så rekomenderar de plast vid ny gjutning av plattor men frågan är då om man behöver det här ?

Hur lade du plasten ? dvs. hur stort uppvik gjorde du mot kanterna ? kan det tänkas att fukt som kommer uppifrån kan rinna ut därifrån ?
Skulle nog personligen skippa att göra om till du ser om det blir problem och då ta ställning.


Du kan ju även vara noga med att försöka se till att ha ett tätskickt runt golvbrunnen(dusch etc. frågan är om man skall ha hela golvet här ? ? ? ? då kanske man hindrar fukt att komma in överhuvudtaget) så att det inte kan rinna ner en massa vatten mot plasten.

/P
 
tanken e att bara ha fuktspärr i duschen så att fukt kan vandra åt sidorna.
Det kommer ju vara varmt där inne så fukten som kommer ska ju tryckas utåt till den dränerade och isolerade (isodrän) ytterväggen...
antag att jag struntat i plast och golvvärmen står på då kommer det ju alltid suga fukt uppåt?? Nu kommer ju plattan vara torr i det utrymmet pga av golvvärme slingan.
Är rädd att jag gjort fel då det inte är mitt expert område men jag kan ärligt inte se vad som är fel just nu..=)
Så här hade jag ju inte gjort om jag skulle bygga nytt/ bila upp o renovera en hel källare. men i det 6 kvm utrymmet kändes det okej när jag låg vaken och spånade..

Plasten lade jag direkt mot leran och vek upp den på väggen skar av den jäms med isoleringen. Skulle den skäras jäms med färdigt golv?

Skivorna jag använde var :¨
Platon Komfortskiva
Platon Komfortskiva är framställd av extruderad polystyren (XPS) och har goda värmeisolerande egenskaper. Golvet blir behagligt att gå på på och upplevs ofta som varmare. Plattorna är hyvlade och är falsade på alla fyra sidor. Plattorna bearbetas med en vass kniv eller vanlig såg.
TEKNISKA DATA
Material; freonfri extruderad polystyren, XPS
Tjocklek; 20 resp 40 mm
Format Brutto: 600 * 1200 mm
Netto: 585 * 1185 mm
Falsens storlek 15 mm på alla fyra sidor
Densitet; 34 kg/m3
Tryckhållfasthet; 300 kPa
Tillåten påkänning; 140 kPa (motsvarar ca 14 000 kg/m2)
Värmeledningsförmåga; 0,033 W7moC
Vattenupptagning; <0,5 vol%
Funktionstemperatur; max +80oC
Brandegenskaper; Svårantändlig
Måttolerans +1 mm
Ånggenomsläpplighet 100x10 3 s/m
DIMENSION
585 * 1185 * 20 resp 40 mm
20 mm 26 skivor / förpackning (18,02 m2)
40 mm 13 skivor / förpackning (9,01 m2)
 
Mikael_L
Det hade varit bättre att ha en 10-15 cm dränerande makadam under - ja.
(Men för att denna ska göra nytta måste även dräneringen runt huset vara minst lika lågt belägen och fungera.)
Det hade varit bättre med det dubbla eller ännu hellre 3ggr så tjock isolering - ja.

Nu hade du alltså inte riktigt dessa alternativ möjliga i din situation.

Sen ska väl egentligen inte plasten ligga under isoleringen, utan ovan, om man alls har plast. Detta hade fungerat särskilt bra om du haft fungerande dränering och kapillärbrytande makadam under. Då hade ångtrycket från den uppvärmda källaren tryckt vatten från isoleringen och ut i makadamen, och i de fall ånginnehållet varit tillräckligt högt hade det kondenserat där för att så småningom rinna ut i dräneringen.

Om du behåller nuvarande utförande är det viktigt att:
1. Inte sätta tätt uppåt, utan antingen råa betonggolv eller klinker med relativt breda fogar och inget tätskikt.
2. Inte göra betongen blötare än nödvändigt, dvs var väldigt försiktig med hur vatten hanteras där. En duschkabin är jättebra, men annars bör du nog tätskikta i duschplatsen.

Problemet du har här är att fukt kan drivas både neråt och uppåt av din golvvärme. Och uppåt kommer det att torka upp om du saknar tätskikt, men nedåt så kommer det kondensera någonstans i isoleringen när temperaturen blir tillräckligt låg och då försämra isoleringens verkan.
Jag tror inte att din konstruktion har någon egentlig mögelrisk, då det ställe du kommer ha ev fuktproblem i är någonstans mitt i isoleringen.

Skulle det vara mitt eget golv så är jag lite tveksam om jag skulle idas göra om det. Jag skulle kanske borra ett hål ner mitt i isoleringen, säg ett 16mm hål och "fodra" detta med en bit VP-rör (elrör) så man mäter fukten på just detta djup, och sen hålla lite koll på fukten här, under de närmaste åren. Detta kräver ju också en fuktmätare med lämplig probe. Och givetvis att hålet är pluggat uppåt, annars mäter man ju luftens fuktighet i rummet .

Men i vilket fall, tillför du ingen eller väldigt blygsamt med fukt uppifrån så bör denna konstruktion nå en fuktbalans som fungerar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.